a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Alcoholhoudende dranken

Dossiernr:

2012/00397

Datum:

14-05-2012

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Alcoholhoudende dranken

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft de televisiecommercial “Kroonkurkkansen” van Warsteiner, waarin door een voice-over wordt gezegd: “Doe mee met Warsteiners kroonkurkkansen. Maak met elke actiekroonkurk kans op fantastische prijzen: een exclusieve reis naar Miami of een van de vele weekprijzen. Elke actiekroonkurk is een nieuwe kans. Geniet en win met Warsteiner premium bier.”

 

De klacht

 

Warsteiner zet met deze commercial aan tot meer en sneller alcoholgebruik, want hoe meer kroonkurken van de fles af zijn, des te meer kans (codes) je hebt om iets te winnen. Zeker jonge drinkers zijn gevoelig voor zo’n spelletje.

 

Het verweer

 

De STIVA heeft de commercial vooraf positief beoordeeld. Het is mogelijk om aan de actie deel te nemen zonder aankoop van Warsteiner producten. Dit wordt prominent vermeld op de hoofdpagina van de actiewebsite en in de televisiecommercial wordt hiervan melding gemaakt door middel van de in beeld getoonde tekst: “Deelname mogelijk zonder productaankoop”. De commercial is -zoals gebruikelijk bij mediacampagnes van adverteerder- gericht op personen van 21 jaar en ouder. Personen onder de 18 jaar zijn van deelname aan de actie uitgesloten.

 

Het oordeel van de voorzitter

De voorzitter is van oordeel dat de Commissie de klacht zal afwijzen. Hij overweegt daartoe het volgende.

De voorzitter vat de klacht aldus op dat klager de televisiecommercial in strijd acht met artikel 1 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RVA) 2012, waarin is bepaald dat reclame voor alcoholhoudende drank geen overmatige of anderszins onverantwoorde consumptie mag tonen, suggereren of stimuleren. Daarvan is naar het oordeel van de voorzitter in het onderhavige geval geen sprake.

Nu deelname aan de Warsteiner ‘onder de dop actie’ ook mogelijk is zonder aankoop en opening van een flesje Warsteiner bier en de consument op die mogelijkheid wordt gewezen in de televisiecommercial (en op de actiewebsite), kan niet worden geoordeeld dat in de bestreden commercial onvoldoende terughoudendheid wordt betracht en overmatige alcoholconsumptie wordt gestimuleerd.

Naar het oordeel van de voorzitter kan evenmin worden geoordeeld dat de commercial specifiek op minderjarigen is gericht.

 

De beslissing van de voorzitter
 

 

Gelet op het vorenstaande wijst de voorzitter de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken