a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Kleding, schoenen en accessoires

Dossiernr:

2012/00995

Datum:

10-12-2012

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Kleding, schoenen en accessoires

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft de televisiecommercial voor fashion van Nelly.com.

De commercial toont achtereenvolgens beelden van een vrouw die achterin een auto zit, een liftboy die een stapel dozen bezorgt bij een aantal vrouwen, en de vrouwen die zich kleden in de – kennelijk net bezorgde – lingerie en jurken. In beeld verschijnt de tekst “Jurken vanaf

€ 29,95”. Vervolgens zijn beelden te zien van de vrouwen die in een limousine zitten en (uit een) champagne(glas) drinken, de vrouwen en een man, allen feestelijk gekleed, op straat, de man die zijn jas uittrekt en weggooit, een (daardoor) omvallende fiets, twee vrouwen die “dubbel vouwen” van het lachen, één vrouw en de man die met elkaar flirten en een van de vrouwen die achterin een auto zit, kennelijk op weg naar huis.

Aan het eind van de commercial zegt de voice-over: “Voor fashion ga je naar Nelly.com”.

 

De klacht

 

De op jonge mannen en vrouwen gerichte televisiereclame idealiseert en romantiseert overdadig drankgebruik en respectloos omgaan met andermans spullen. De reclame overschrijdt daardoor de fatsoensnormen.

 

Het verweer

 

In de commercial wordt een beeld geschetst van de gemiddelde consument tussen 25 en 30 jaar, die de meerderheid van adverteerders klanten vormt. Er is geen sprake van reclame voor alcohol, er worden geen drankflessen getoond. Te zien is hoe de in de commercial optredende personen als vrienden in de limousine met elkaar iets drinken en plezier maken. Uit niets blijkt dat de twee lachende vrouwen dronken zijn. Er wordt geen fysiek of psychologisch geweld getoond. De fiets wordt niet gegooid maar valt om, zonder dat iemand daardoor wordt bedreigd of er schade van ondervindt.

 

Het oordeel van de Commissie

 

De Commissie vat klaagsters bezwaar tegen de televisiecommercial aldus op, dat klaagster de commercial in strijd met het fatsoen acht als bedoeld in artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Bij de beantwoording van de vraag of een reclame-uiting in strijd is met dit criterium stelt de Commissie zich terughoudend op, gezien het subjectieve karakter daarvan. De commercial betreft een op de leefstijl van de doelgroep van adverteerder – vrouwen en mannen tussen 25 en 30 jaar – afgestemde aanprijzing van modekleding (“fashion”). Naar het oordeel van de Commissie worden met deze op het product afgestemde reclame de grenzen van hetgeen volgens huidige maatschappelijke opvattingen toelaatbaar is, niet overschreden. Niet is gebleken dat in de commercial (overdadig) drankgebruik of het respectloos omgaan met andermans spullen wordt geromantiseerd dan wel dat daartoe wordt aangezet.

 

Hoewel in de commercial een beeld voorkomt waarin  personen drank drinken uit een champagneglas kan niet worden geoordeeld dat sprake is van een reclame voor alcoholhoudende drank die (mede) getoetst moet worden aan de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RVA) 2012.

 

Gelet op het vorenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken