a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Voeding en drank

Status:

Dossiernr:

2016/00130

Datum:

21-03-2016

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een uiting op www.wijnvoordeel.nl. Daarin staat onder het kopje “Vroege vogel korting” onder meer:

“1 + 1 CADEAU (….)

*Korting wordt verrekend met 50% kassakorting. ¦ De kortingscode in deze e-mail is niet inwisselbaar i.c.m. andere kortingscode en niet geldig op aanbiedingen/restanten/cadeaus /koffie en delicatessen.” 

 

 

 

De klacht

 

De klacht wordt als volgt samengevat.

De uiting is in strijd met artikel 20 lid 1 van de Reclame Code voor Alcoholhoudende Dranken (RVA), omdat het begrip cadeau wordt gebruikt.

 

Het verweer

 

Het verweer wordt als volgt samengevat.

De klacht is ongegrond, omdat er maximaal 50% korting wordt gegeven.

 

 

 

Het oordeel van de Commissie

 

In bestreden uiting, waarin reclame wordt gemaakt voor -naar de Commissie aanneemt-  alcoholhoudende wijn, wordt het woord “cadeau” gebruikt. Volgens de toelichting bij artikel 20 RVA is het niet toegestaan om synoniemen van “gratis”, zoals bijvoorbeeld “cadeau” te gebruiken.

Gelet op het bovenstaande is de uiting in strijd met artikel 20 lid 1 RvA en wordt als volgt beslist.   

 

De beslissing

 

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met artikel 20 lid 1 RVA. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken