a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Voeding en drank

Dossiernr:

2016/00188

Datum:

31-03-2016

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een uiting in de nieuwsbrief van Wijnvoordeel van 18 februari 2016.

In de uiting staat, onder de kop “BESTE WIJN VAN SPANJE met 50% korting” onder meer:

“Alleen tussen 04.00 en 12.00 uur mag u DE BESTE WIJN VAN SPANJE met 50% korting bestellen voor slechts 6,99!

Vorig jaar toen wij in Rioja waren hebben we onze hand weten te leggen op een kleine partij Laztana Rioja Reserva. (…) Toen wij uit het topjaar 2010, door onze goede relatie, enkele dozen konden bestellen waren we door het dolle heen.

(…) gisteren kregen wij het nieuws door dat deze topwijn is bekroond tot de BESTE RODE WIJN ONDER DE 15 EURO tijdens de Decanter World Wine Awards. (…).

Jaargang 2005 wordt momenteel nog rond de 25,- verkocht, maar bij Wijnvoordeel houden wij niet van prijsopdrijving en laten wij de prijs gewoon zoals het is! Bestel daarom nu deze schitterende wereldtopper voor slechts 6,99 per fles! En vanaf 2 dozen bezorgen wij hem gratis bij u thuis!”

Hieronder staat onder meer een afbeelding van de betreffende wijn met daarnaast de tekst:

“Normaal € 13,98 p/st.

 Nu: € 6,99”

en

“De beste wijn van Spanje nu 6,99!”.

 

De klacht

 

De klacht wordt als volgt samengevat.

 

In de uiting staat: “Jaargang 2005 wordt momenteel nog rond de 25,- verkocht, maar bij Wijnvoordeel houden wij niet van prijsopdrijving en laten wij de prijs gewoon zoals het is! Bestel daarom nu deze schitterende wereldtopper voor slechts 6,99 per fles! En vanaf 2 dozen bezorgen wij hem gratis bij u thuis!” STIVA is van mening dat dit in strijd is met artikel 20 lid 1 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken (RVA). Hierin staat dat reclame waarbij alcoholhoudende drank door een lid van de branche gratis of tegen minder dan de helft van de normale verkoopprijs aan particulieren wordt aangeboden, niet is toegestaan.

Wijnvoordeel noemt de normale verkoopprijs van rond de 25 euro en biedt de wijn zelf aan voor € 6,99 per fles. Dit betekent een korting van meer dan 50%.

 

Het verweer

 

Het verweer wordt als volgt samengevat.

 

De klacht is niet terecht. Uit de aanbieding blijkt dat de wijn wordt aangeboden van € 13,98 voor € 6,99. De korting is dus 50%. Er wordt wel gerefereerd aan de jaargang 2005, maar dit is slechts illustratief om te laten zien wat de marktwaarde is van deze wijn. Hiermee wordt de klant van voldoende informatie voorzien om een beslissing te nemen.

 

De mondelinge behandeling

 

Partijen hebben hun standpunt gehandhaafd en nader toegelicht.

 

Het oordeel van de Commissie

 

1. STIVA heeft bezwaar tegen de uiting van Wijnvoordeel omdat in deze reclame-uiting volgens STIVA in strijd met artikel 20 lid 1 RVA alcoholhoudende drank wordt aangeboden tegen minder dan de helft van de normale verkoopprijs. STIVA baseert de klacht op de vermelding van een verkoopprijs van “rond de 25,-” en de door Wijnvoordeel gehanteerde aanbiedingsprijs van € 6,99.

 

2. Deze klacht kan niet slagen. Naar het oordeel van de Commissie begrijpt de gemiddelde consument dat in de uiting de wijn Laztana Rioja Reserva wordt aangeboden voor € 6,99 in plaats van € 13,98, derhalve voor de helft van de normale verkoopprijs. Het is voldoende duidelijk dat de genoemde prijs van € 25,- niet de door Wijnbeurs gehanteerde normale verkoopprijs van deze met korting aangeboden wijn “uit het topjaar 2010” betreft, maar betrekking heeft op de prijs waarvoor – door andere verkopers – “jaargang 2005 momenteel nog wordt verkocht”.

 

3. Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken