a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Voeding en drank

Status:

Dossiernr:

2016/00232

Datum:

21-04-2016

Uitspraak:

VT voor zover nodig

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een ‘post’ op het Facebook account van adverteerder (http://www.facebook.com/ wijnvoordeel) waar onder de vraag “Heeft wijn ook een positieve invloed op jou?” als antwoord staat: “Wijn wordt beter met de jaren, maar ik word beter met een wijntje op!”.

 

De klacht

Klaagster acht de uiting in strijd met artikel 6 van de Reclamecode voor alcoholhoudende dranken (RVA) 2014. Het is niet toegestaan om te wijzen op de ontremmende werking van alcoholhoudende drank of te suggereren dat consumptie van alcoholhoudende drank lichamelijke of geestelijke prestaties verbetert.

 

De reactie van adverteerder

Adverteerder heeft de klacht bekeken en geconstateerd dat haar adviesbureau opnieuw de fout is ingegaan met de onderhavige post. Het gaat weliswaar om een post met een knipoog, maar in het kader van een verantwoorde alcoholconsumptie is het geen handig bericht. Adverteerder heeft haar partner hierop aangesproken en zal hierop voortaan extra alert zijn. Adverteerder gaat ervan uit dat deze fout in de toekomst niet meer zal worden gemaakt.

 

Het oordeel van de voorzitter

1)  In de uiting wordt, in antwoord op de vraag of wijn een positieve invloed heeft, geantwoord: “ik word beter met een wijntje op!”. Adverteerder stelt terecht dat daarmee met zoveel woorden wordt gewezen op de ontremmende werking van alcoholhoudende drank en tevens wordt gesuggereerd dat consumptie van alcoholhoudende drank lichamelijke of geestelijke prestaties verbetert. Op grond hiervan is de uiting in strijd met artikel 6 lid 1 en lid 3 RVA 2014. Dat de uiting in feite humoristisch is bedoeld, leidt niet tot een ander oordeel.

2)  De voorzitter neemt nota van de mededeling van adverteerder dat zij maatregelen heeft genomen om herhaling te voorkomen. Nu niet duidelijk is of deze maatregelen effect zullen hebben, zal de hierna te vermelden aanbeveling worden gedaan ‘voor zover nog nodig’.

 

De beslissing van de voorzitter
 

Op grond van het voorgaande acht de voorzitter de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 6 lid 1 en lid 3 RVA 2014. De voorzitter beveelt adverteerder, voor zover nog nodig, aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken