a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Voeding en drank

Status:

Dossiernr:

2018/00444

Datum:

19-07-2018

Uitspraak:

RCC toewijzing zonder aanbeveling

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Misleiding Prijs(vermelding)

Medium:

Verpakking en etikettering

De bestreden reclame-uiting

Het betreft de actieverpakking van een sixpack 0.0% Amstel Bier, waarop onder andere staat:

“PROBEER GRATIS

zie zijkant”.

Op de zijkant van de verpakking staat:
“PROBEER GRATIS

Koop dit product > upload je kassabon > krijg binnen 3 dagen je geld terug

Upload je kassabon op www.amstel.nl/probeergratis

OP = OP. Bekijk de beschikbaarheid op de actiewebsite
Zie de actievoorwaarden op www.amstel.nl/probeergratis
Max. 1 deelname per huishouden”.

 

De klacht

De klacht wordt als volgt samengevat. Klager heeft op 23 mei 2018 een actieverpakking van adverteerder gekocht en de stappen op de verpakking gevolgd om zijn cashback te claimen. Klager kreeg in eerste instantie zijn geld niet terug omdat op de website stond dat hij zijn claim vóór 16 mei 2018 had moeten doen. Deze datum stond nergens op de verpakking. Klager vindt het misleidend dat er een “OP = OP” actie wordt gehouden, waarbij de cashbacks “op” kunnen zijn. Volgens klager zou dit betekenen dat er bewust actieverpakkingen in de winkel worden gezet waarvoor geen geld meer wordt teruggeven. Klager voelt zich misleid.

 

Het verweer

Het verweer wordt als volgt samengevat.

De consument wordt door de tekst “OP = OP. Bekijk de beschikbaarheid op de actiewebsite” en “zie de actievoorwaarden op www.amstel.nl/probeergratis” erop geattendeerd dat het beschikbare bedrag voor de terugbetaling van de aankopen niet ongelimiteerd is. Het “op = op” principe is nogmaals vermeld in de actievoorwaarden waarin ook is vermeld dat het aantal uitbetalingen beperkt is. Volgens adverteerder is hiermee voldoende gewaarschuwd dat niet alle betalingsaanvragen gehonoreerd hoeven te worden. Volgens adverteerder staan de belangrijkste voorwaarden van de actie op de verpakking gedrukt en de volledige voorwaarden op de actiewebsite, wat een gangbare praktijk is. Volgens adverteerder zijn de verpakkingen sneller door consumenten aangekocht dan voorzien. Hierdoor kwamen er meer cashback-verzoeken dan vooraf begroot was. Op het moment dat het gereserveerde bedrag onvoldoende bleek om alle cashback-aanvragen te honoreren werden de betalingen opgeschort. De actievoorwaarden geven deze mogelijkheid nu daarin staat “op = op. Beperkt aantal uit te betalen cashbacks”. Later is besloten om alsnog de aankoopbedragen terug te betalen. Op de website is nu aangegeven dat consumenten tot 31 juli 2018 de gelegenheid hebben hun kassabon te uploaden en geld terug te vragen.

 

Het oordeel van de Commissie

1)  Op de verpakking van een sixpack alcoholvrij bier van adverteerder wordt de consument uitgenodigd dit product “gratis” te proberen. Een dergelijke actie valt onder de reikwijdte van het bepaalde in punt 19 van de bij artikel 8.5 van de Nederlandse Reclame Code (NRC) behorende bijlage 1. Er is immers sprake van een product dat men “gratis” zou kunnen krijgen. In de uiting wordt daarbij toegelicht dat het om een cashback gaat. Voor de gemiddelde consument is daardoor voldoende duidelijk dat “gratis” in dit specifieke geval inhoudt dat men het aankoopbedrag gerestitueerd krijgt. Een cashback actie is op zichzelf genomen niet in strijd met punt 19 indien de consument het aankoopbedrag daadwerkelijk en zonder verrekening van niet-noodzakelijke kosten vergoed krijgt, dat wil zeggen niet meer hoeft te betalen dan de minimale, onvermijdelijke kosten om in te gaan op het aanbod.

2)  Niet in geschil is dat adverteerder geen kosten in rekening brengt voor de cashback. Echter niet elke consument die van de “gratis” actie gebruik wilde maken, kreeg aanvankelijk het aankoopbedrag terug. Dit is het gevolg van het feit dat adverteerder een bedrag voor de cashback actie had gereserveerd dat lager is dan het totaal van de ingediende cashback aanvragen. Voor consumenten (zoals klager) die hun aankoop niet vergoed kregen, was het proberen van het product niet ‘gratis’. Omdat ten tijde van de aankoop voor consumenten op geen enkele wijze kenbaar was dat adverteerder de cashback actie toen al had beëindigd, wordt in de uiting ten onrechte over “probeer gratis” gesproken. Adverteerder heeft door het voorgaande gehandeld in strijd met punt 19 van de bij artikel 8.5 NRC behorende bijlage 1. Indien een product als “gratis” wordt aangeprezen zonder een voor de gemiddelde consument duidelijk kenbaar eindmoment van de actie, dient deze consument het product “gratis” te ontvangen en staat het adverteerder niet vrij om te weigeren verdere uitvoering aan de “gratis” actie te geven. Vermeldingen als “Op = Op” en verwijzingen naar actievoorwaarden met vage aanduidingen als “Beperkt aantal uit te betalen cashbacks” doen daaraan niet af, nog los van het feit dat de gemiddelde consument vermoedelijk dergelijke vermeldingen in deze zin zal uitleggen dat de actie geldt zolang het product in deze verpakking voorradig is. Het verweer van adverteerder dat er een beperkt budget was en dat meer producten zijn verkocht dan dat zij voorzien had waardoor het budget van de cashbacks is overschreden, is in het kader van de toepassing van punt 19 niet van belang en doet ook overigens niet af aan het oordeel dat de reclame onder alle omstandigheden misleidend en dus oneerlijk is in de zin van artikel 7 NRC.

3)  De Commissie neemt nota van de mededeling van adverteerder dat zij alsnog heeft besloten om alle tot 31 juli 2018 ingediende cashback terug te betalen, waarmee zij alsnog juiste toepassing geeft aan de gratis actie. Ervan uitgaande dat de gemiddelde consument hierdoor voldoende gelegenheid heeft om zijn cashback te claimen, oordeelt de Commissie dat geen aanbeveling noodzakelijk is, zodat wordt volstaan met te beslissen als volgt.

 

De beslissing

De Commissie acht de uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken