a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Voeding en drank

Dossiernr:

2018/00586

Datum:

04-10-2018

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Misleiding Prijs(vermelding)

Medium:

Verpakking en etikettering

De bestreden reclame-uiting

Het betreft de “wijn uitverkoop actie” van adverteerder. Meer specifiek betreft het een gekleurde sticker, geplakt op een wijnfles, met daarop een barcode en hierboven, in grote witte cijfers, “10,-”.

En onder de barcode, in kleinere witte letters de tekst:

“Scan barcode wijnfles

            +

Deze kortingssticker”

 

De klacht

Klager verwachtte, door de opgeplakte sticker, een korting van €10,- op de oorspronkelijke prijs van de fles wijn van €14,99. In werkelijkheid bleek de wijn €10,- te kosten. Klager vindt dit misleidend.

 

Het verweer

Het verweer wordt als volgt samengevat. Adverteerder geeft aan dat er verschillend gekleurde stickers gebruikt worden om de verschillende ronde prijzen aan te duiden waarvoor de wijn, tijdens de “wijn uitverkoop actie” wordt uitverkocht, namelijk voor €3,-, €4,-, €5,-, €7,- en €10,-. Volgens adverteerder gaat het om verschillende verkoopprijzen, die voor de herkenbaarheid verschillende kleuren dragen, en niet om kortingsbedragen. De in grote, witte cijfers afgebeelde prijs betreft de actieprijs. De daaronder staande tekst met daarin klein het woord “kortingssticker”, bevat uitsluitend instructies om de korting te verkrijgen. Nergens wordt het woord “korting” gebruikt in relatie tot het afgebeelde bedrag van €10,-. In het geval het de bedoeling was geweest om een kortingsbedrag aan te geven, had het volgens adverteerder voor de hand gelegen om de bekende “35% korting” sticker te gebruiken. Overigens zou een korting van €10,- niet toegestaan zijn, nu op alcoholhoudende dranken, op grond van de Reclamecode voor alcoholhoudende dranken, maximaal een korting van 50% mag worden verstrekt.

 

Het oordeel van de voorzitter
In onderhavige zaak gaat het om de vraag wat de gemiddelde consument zal verwachten bij de afgebeelde €10,- op onderhavige sticker, behorend bij de “wijn uitverkoop actie”. Meer in het bijzonder of hij op grond van de bestreden uiting zal menen dat “€10,-“ het kortingsbedrag aanduidt.

De voorzitter acht het aannemelijk dat de gemiddelde consument, bij het zien van de “10,-“- sticker, zal begrijpen dat het bedrag op de sticker de actieprijs van de wijn aangeeft nu op de sticker het bedrag in grote witte cijfers boven de barcode is vermeld. Bovendien wordt er nergens het woord “korting” gebruikt in relatie tot de afgebeelde prijs. 

Op grond van het voorgaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing van de voorzitter
 

Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken