De bestreden reclame-uiting
Het betreft een poster op een billboard waarop een berichtenreeks met de volgende tekst staat:
âTerug naar school?
Vandaag, Nikki 12:04
đ
Vandaag, Annabel 12:07
Ik heb elk weekend leuke feestjes om je ellende te verzuipen
Vandaag, Annabel 12:07
Tot snel x Annabelâ Â
Â
De klacht
Klager is als docent âzeer geschoktâ door de uiting. Klager maakt bezwaar tegen de uiting omdat deze aanzet tot drinken en zich negatief uit over school. Daarnaast zijn scholieren vaak nog geen 18 en zet de reclame minderjarigen dus ook aan tot drinken, aldus klager.
Â
Het verweer
Het verweer wordt als volgt samengevat. Volgens adverteerder wordt met de woordspeling gedoeld op het verzuipen in huiswerk voor scholieren en niet op alcoholmisbruik. Er wordt namelijk een duidelijke referentie gemaakt naar de scholen die weer starten. Volgens adverteerder is haar locatie uitsluitend bestemd voor personen boven de 18. Slechts sporadisch (maximaal drie keer per jaar) zijn er evenementen voor minderjarigen, waarbij er geen alcohol beschikbaar is. Tevens worden alle bezoekers voorafgaand aan deze evenementen onderworpen aan een blaastest en wordt er een zero tolerance beleid gevoerd. Volgens adverteerder is bij haar het aanschaffen van flessen drank of reserveren van tafels, contant geld en drankmisbruik ten strengste verboden.
Adverteerder erkent dat de woordspeling wel een grens opzoekt waar zij haar bedenkingen bij heeft. Adverteerder wil haar collegaâs niet in creativiteit beperken maar heeft wel de posters meteen laten vervangen. Adverteerder zal in de toekomst voorzichtig zijn in de woordspelingen en letten op eventuele humor die een verkeerd signaal afgeeft.
Â
Het oordeel van de Commissie
Het betreft een poster op een billboard waarop onder meer staat âIk heb elk weekend leuke feestjes om je ellende te verzuipenâ. Klager vindt dat de reclame aanzet tot overmatig drinken. Volgens adverteerder wordt met de woordspeling gedoeld op het verzuipen in huiswerk.
De Commissie volgt dit verweer niet. Adverteerder is een uitgaansgelegenheid die haar feesten aanprijst. De tekst âik heb elk weekend leuke feestjes om je ellende te verzuipenâ kan naar het oordeel van de Commissie niet anders worden opgevat dan dat daarmee wordt opgeroepen tot overmatige of anderszins onverantwoorde consumptie van alcoholhoudende drank. De betekenis die adverteerder er aan geeft, ligt in het geheel niet voor de hand. De Commissie oordeelt dat sprake is van een indirecte aanprijzing van het gebruik van alcoholhoudende drank. In reclame voor alcoholhoudende drank is op grond van artikel 1 Reclamecode voor alcoholhoudende drank 2014 (RVA) terughoudendheid geboden. De uiting is om die reden in strijd met artikel 1 RVA 2014.
De klacht dat adverteerder zich negatief uitlaat over school wordt afgewezen. De tekst âterug naar schoolâ in combinatie met âellende verzuipenâ is niet in strijd met een bepaling uit de reclamecode.
De Commissie vindt in het feit dat adverteerder de posters laat vervangen en in de toekomst voorzichtiger zal zijn in haar uitingen, aanleiding om te veronderstellen dat adverteerder bij een nieuwe uiting de geboden terughoudendheid in acht zal nemen. Gelet hierop zal de aanbeveling om niet op een dergelijke wijze reclame te maken worden gedaan voor zover nodig.
Â
De beslissing
De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met artikel 1 RVA. Zij beveelt adverteerder, voor zover nog nodig, aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. Voor het overige wijst de Commissie de klacht af.