De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiecommercial voor Bavaria 0.0%.
In deze commercial is te zien hoe Charlie Sheen, na ontslag uit de “Rehab Clinic” onderweg naar huis, zich verbaast over het drinken van bier door achtereenvolgens een zwangere vrouw, werkende bouwvakkers, een taxichauffeur, sportende mensen en politieagenten in uniform. Thuis wordt hij opgewacht door bierdrinkende mensen. Vervolgens wordt een flesje Bavaria 0.0 % in beeld gebracht en blijkt dat de mensen die Charlie Sheen thuis verwelkomen ook dit bier drinken. De voice-over zegt: “Bavaria 0.0. Bier ook voor overdag.”
De klacht
De commercial is uitgezonden voor het achtuurjournaal. Reclames voor alcoholhoudende dranken mogen niet op dat tijdstip uitgezonden worden. Hoewel de onderhavige reclame betrekking heeft op alcoholvrij bier, is Bavaria een biermerk en komt het Bavaria logo dat ook op ‘gewoon’ bier staat veelvuldig in beeld. Zo wordt op een slinkse manier toch reclame voor alcoholhoudende dranken van Bavaria gemaakt. Het is uit de verslavingszorg een bekend gegeven dat alcoholvrij bier associaties oproept met alcoholhoudend bier. Bavaria maakt hier misbruik van.
Het verweer
Adverteerder heeft gemotiveerd verweer gevoerd. Hierop wordt, voor zover nodig, in het oordeel ingegaan.
Het oordeel van de voorzitter
De voorzitter is van oordeel dat de Reclame Code Commissie de klacht zal afwijzen, en overweegt daartoe het volgende.
De voorzitter vat de klacht aldus op dat klager de uiting in strijd met de wet acht, nu het ingevolge artikel 2.94 lid 2 aanhef en onder b van de Mediawet niet toegestaan is tussen 6.00 uur en 21.00 uur televisiereclame voor alcoholhoudende dranken uit te zenden. Naar het oordeel van de voorzitter is echter geen sprake van reclame voor alcoholhoudende drank. Uit de beelden en de gesproken tekst in de commercial blijkt duidelijk dat juist het alcoholvrije bier Bavaria 0.0% wordt aangeprezen. Het logo van Bavaria komt alleen in combinatie met 0.0% in beeld en er wordt niet verwezen naar alcoholhoudende dranken van Bavaria. Dat alcoholvrij bier associaties oproept met alcoholhoudend bier leidt – wat er zij van de juistheid van deze stelling van klager – er niet toe dat de commercial in strijd is met de Nederlandse Reclame Code.
Gelet op het vorenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing van de voorzitter
De voorzitter wijst de klacht af.