De bestreden reclame-uiting
Het betreft een advertentie met daarin onder meer:
“Sparkling wines, diverse soorten
Per fles van 5,99 4,99
Voor €2,00”
De klacht
Klager stelt, kort samengevat, dat het verkopen van alcohol voor minder dan de halve prijs in strijd is met artikel 20 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RVA).
Het verweer
Adverteerder heeft toegelicht dat hij zich niet bewust was van de regelgeving hieromtrent. Hij biedt zijn excuses aan en zal in de toekomst geen alcohol meer aanbieden met meer dan 50% korting.
Het oordeel van de voorzitter
De voorzitter is van oordeel dat de klacht de Commissie aanleiding zal geven een aanbeveling te doen. Hij overweegt daartoe het volgende.
Als erkend is komen vast te staan dat in de advertentie ten onrechte alcohol wordt aangeboden voor minder dan 50% van de oorspronkelijke prijs. Dit is in strijd met artikel 20 lid 1 van de RVA.
De voorzitter heeft kennis genomen van het feit dat adverteerder zijn excuses heeft aangeboden.
De beslissing van de voorzitter
Op grond van het voorgaande acht de voorzitter de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 20 lid 1 RVA. De voorzitter beveelt adverteerder, voor zover nodig, aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.