a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel

Dossiernr:

2015/00223B

Datum:

28-04-2015

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel

Motivatie:

Herkenbaarheid reclame

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een op 8 februari 2015 door klager per e-mail ontvangen videoboodschap van BankGiro Loterij.

In de e-mail is een afbeelding van Robert ten Brink te zien naast het logo van de spelshow ‘the big picture’. Hieronder staat de tekst “Kijk snel! Woont onze volgende miljonair op [straatnaam en huisnummer klager]?” en is een eerste beeld te zien van Leontine Borsato die, zittend in een auto, een cheque van “€ 1 miljoen” van de BankGiro Loterij omhoog houdt. Op de cheque staat de naam van klager. Onder het videobeeld staat: “Deze video is fictief”. Door op het videobeeld te klikken gaat een filmpje spelen.

In het filmpje is eerst Robert ten Brink te zien die zegt: “Eén miljoen euro voor mijn kandidaat hier in de studio! En we hebben, zoals elke week, ook een thuiswinnaar. We schakelen over naar Leontine.”

Hierna komt Leontine Borsato in beeld, die zegt: “Ja Robert, het is weer super spannend, we zijn nu onderweg naar de thuiswinnaar. Tijdens elke uitzending van BankGiro Loterij The Big Picture maken we ook thuis iemand blij! Met hetzelfde bedrag dat de kandidaat in de studio wint. Ik heb een hele mooie cheque bij me, dus ik ga iemand heel erg blij maken. We zijn er!”

Tijdens het uitspreken van deze tekst wordt een kaart met de adresgegevens van klager getoond in het navigatiesysteem van de auto en is te zien dat de auto stopt voor het betreffende huisadres.

Hierna zegt Leontine:

“Speel nu de eerste maand gratis mee met een extra lot in de BankGiro Loterij en maak elke zondag, tijdens de uitzending, nog meer kans op 1 miljoen euro! En wie weet sta ik binnenkort bij u op de stoep met deze cheque.”

In de e-mail staan, onder het beeld uit de video, een link met de mededeling: “Ja, ik pak mijn extra kans”, en de volgende tekst:

“Heeft u BankGiro Loterij The Big Picture al gezien? De nieuwe spelshow van Robert ten Brink! Daarin winnen mensen die meespelen in de BankGiro Loterij hetzelfde bedrag als de kandidaten in de studio. Dat kan iedere zondag een bedrag zijn van wel € 1 miljoen!

Pak deze gratis extra kans en bekijk wat u ook zomaar kan gebeuren >>

Wie weet bent u onze volgende miljonair, meneer [naam klager]! Kijk snel >>”.

De klacht

In de video wordt gezegd dat er een thuiswinnaar is en dat Leontine naar deze winnaar onderweg is. Bij klagers huis aangekomen houdt Leontine een cheque omhoog waarop klagers naam staat en “€ 1 miljoen”. Pas aan het eind van de video zegt Leontine dat klager met een extra lot in de BankGiro Loterij moet meespelen om kans te maken haar echt te mogen ontvangen. Eerst dan wordt duidelijk dat de video een reclameboodschap betreft.

Het verweer

De uiting betreft een e-mailbericht met een gepersonaliseerde videoboodschap. Adverteerder kan zich niet vinden in klagers standpunt dat de uiting niet herkenbaar is als reclame.

Het e-mailbericht is verzonden met als onderwerp: “Video: is Leontine met € 1 miljoen op weg naar u?” In het e-mailbericht zelf wordt aandacht gevraagd voor de spelshow van BankGiro Loterij ‘the big picture’ en wordt men erop geattendeerd dat men als deelnemer van de loterij kans maakt om hetzelfde bedrag te winnen als de studiokandidaat. Door de opmaak en de inhoud van het e-mailbericht is duidelijk dat het hier om een reclameboodschap gaat.

Onder het videobeeld in de e-mail staat: “deze video is fictief”. De video is een persoonlijk bericht aan klager waarin zijn adresgegevens zijn gebruikt. Voor het in beeld brengen van de gegevens is gebruik gemaakt van de openbaar beschikbare bestanden van Google. De kaart met gegevens zoals getoond in de gps in de auto is afkomstig uit Google Maps en de beelden van klaagsters adres zijn afkomstig uit Google Streetview. Deze beelden uit de Google databases zijn gekoppeld aan de uiting op basis van de adresgegevens die bij de BankGiro Loterij bekend zijn. Uit de tekst van de gehele uiting blijkt dat het gaat om een kans op een prijs en dat klager wordt uitgenodigd om een (extra) lot te nemen om kans te maken op die prijs.

Het is adverteerder op basis van de bij de klacht gevoegde gegevens niet duidelijk of klager deelnemer van de BankGiro Loterij is of niet. In het geval hij een niet-deelnemer is, zou het niet logisch zijn dat hij ervan uitgaat een dergelijke grote prijs te hebben gewonnen in een loterij waarin hij niet meespeelt. Indien klager wel een deelnemer van de loterij is, dan weet hij dat het bekendmaken van grote prijzen niet via een e-mailbericht gebeurt.

De mondelinge behandeling

Het standpunt van BankGiro Loterij wordt gehandhaafd en nader toegelicht. Daarbij wordt een pleitnotitie overgelegd.

Desgevraagd wordt toegelicht dat in de campagne rondom de spelshow ´the big picture´ verschillende versies van het e-mailbericht met daarin de videoboodschap zijn verzonden. Aan deelnemers aan de loterij is een gepersonaliseerde video gezonden waarin de van Google afkomstige beelden van het huisadres van de deelnemer zijn weergegeven. In de uiting die is gezonden aan niet-deelnemers van wie de postcode bekend is bij de BankGiro Loterij, zijn beelden van de bij de postcode behorende straat weergegeven. Aan niet-deelnemers van wie wel het e-mailadres bekend is maar niet de naam en adresgegevens, staat op de cheque “uw naam?” en worden algemene achtergrondbeelden getoond. In alle versies van de uiting werkt de in de e-mail opgenomen link om de videoboodschap te openen na een week niet meer.

Namens adverteerder wordt benadrukt dat door vorm en inhoud van de uiting voldoende duidelijk is dat sprake is van een reclameboodschap en niet van een mededeling dat daadwerkelijk een prijs is gewonnen.

Het oordeel van de Commissie

1) Voorop gesteld wordt dat, nu klager in de uiting wordt uitgenodigd om met een extra lot te gaan meespelen in de BankGiro Loterij, en in de video klagers naam en adresgegevens worden getoond, de Commissie ervan uitgaat dat klager reeds deelnemer aan de BankGiro Loterij is.

2) De Commissie vat de klacht aldus op dat klager de bestreden videoboodschap – in ieder geval bij aanvang – onvoldoende herkenbaar acht als reclame, nu volgens hem (aanvankelijk) de indruk wordt gewekt dat Leontine Borsato met een prijs naar klager onderweg is. Deze klacht treft naar het oordeel van de Commissie geen doel. Zij overweegt daartoe het volgende.

3) De videoboodschap maakt deel uit van een aan klager gezonden e-mail die, zo blijkt uit het verweer, als onderwerp vermeldt: “Video: is Leontine met € 1 miljoen op weg naar u?” Verder staat in de e-mail, boven het beeld uit de video: “Kijk snel! Woont onze volgende miljonair op [adres klager]?” Direct onder het beeld uit de video staat: “Deze video is fictief”. Door dit alles is naar het oordeel van de Commissie al voordat men de video gaat afspelen duidelijk dat het filmpje geen bekendmaking aan klager bevat dat hij daadwerkelijk een prijs van één miljoen euro heeft gewonnen in de BankGiro Loterij.

4) Bovendien dient bij de beoordeling van de herkenbaarheid van de uiting als reclame uitgegaan te worden van de uiting in haar geheel. Klager heeft erkend dat aan het eind van het videofilmpje duidelijk is dat sprake is van een reclameboodschap, waar Leontine Borsato zegt:

“Speel nu de eerste maand gratis mee met een extra lot in de BankGiro Loterij en maak elke zondag, tijdens de uitzending, nog meer kans op 1 miljoen euro! En wie weet sta ik binnenkort bij u op de stoep met deze cheque.” Indien men al door het begin van het filmpje op het verkeerde been gezet zou zijn, dan wordt dit door het vervolg van het filmpje rechtgezet.

Ook in het vervolg van de e-mail, onder het beeld uit de video, blijkt uit de mededelingen “Ja, ik pak mijn gratis extra kans” en “Pak deze gratis extra kans en bekijk wat u ook zomaar kan gebeuren” duidelijk dat sprake is van reclame om mee te gaan spelen met een extra lot in de BankGiro Loterij.

5) Op grond van het voorgaande is de Commissie van oordeel dat de bestreden reclame-uiting voldoende herkenbaar is als reclame. Daarom wordt als volgt beslist.

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken