a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Reizen en toerisme

Dossiernr:

2017/00058

Datum:

13-02-2017

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Reizen en toerisme

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Buitenreclame

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een billboard van Vliegtickets.nl. In de uiting staat, tegen de achtergrond van een afbeelding van de Big Ben en een Engelse telefooncel, in een groot rond vlak:

“Londen

 v.a. € 1

+ 8.000 Air Miles”

Onder de afbeelding staat het logo van adverteerder.

Onderin de uiting staat, in kleinere letters:

“Getoonde vanafprijs is incl. belastingen en Air Miles korting, excl. éénmalig € 29,50 boekingskosten & evt. bagagekosten en is vastgesteld op 20/12/2016 op vliegtickets.nl. Hier kunnen geen rechten aan worden ontleend.”

 

De klacht

Er wordt geadverteerd met de prijs “v.a. € 1 + 8.000 Air Miles”, maar blijkens de kleine lettertjes onderin is deze prijs exclusief € 29,50 boekingskosten. Klager voelt zich misleid, omdat de boekingskosten niet vermijdbaar zijn. Het is bovendien niet toegestaan om in het geval van onvermijdbare kosten op deze wijze een tarief te adverteren, aldus klager.

 

Het verweer

De boekingskosten zijn variabele onvermijdbare kosten, die per boeking en niet per persoon worden berekend. Hierdoor is het niet mogelijk de boekingskosten in de geadverteerde prijs per persoon te verdisconteren. De kosten worden wel in de uiting vermeld.

 

Het oordeel van de Commissie

Krachtens artikel III sub 1 van de Reclamecode Reisaanbiedingen (RR) 2014 moeten in reclame-uitingen voor reisdiensten alle op het moment van publicatie bekende vaste onvermijdbare kosten in de genoemde prijs zijn verdisconteerd. In het onderhavige geval blijkt het bijkomende bedrag van € 29,50 boekingskosten te betreffen, die niet per persoon maar per boeking in rekening worden gebracht. Daardoor is sprake van variabele onvermijdbare kosten, waarvan de hoogte per persoon niet tevoren kan worden vastgesteld en die daarom niet in de geadverteerde prijs per persoon kunnen worden verdisconteerd.

Ten aanzien van dergelijke variabele onvermijdbare kosten bepaalt artikel III sub 1 RR dat in de reclame-uiting direct naast of onder de geadverteerde prijs op transparante wijze moet worden gespecificeerd welke bijkomende kosten per boeking er zijn en wat de hoogte daarvan is. In de Toelichting bij dit artikel is onder a) uiteengezet dat de consument in één oogopslag moet kunnen zien welke extra kosten er zijn en hoe hoog deze zijn. Naar het oordeel van de Commissie is dat in de bestreden uiting niet het geval. In de uiting ligt sterk de nadruk op de vanafprijs van € 1,- plus 8.000 Air Miles. De bijkomende boekingskosten van € 29,50 zijn in kleine letters onderin de uiting vermeld, en dus niet direct bij de geadverteerde prijs per persoon. Evenmin is bij deze prijs verwezen naar de elders in de uiting genoemde bijkomende kosten. Nu de consument niet in één oogopslag kan zien wat de bijkomende kosten zijn, voldoet de wijze van prijsvermelding niet aan de vereisten van artikel III sub 1 RR.

Op grond van het voorgaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel III sub 1 RR 2014. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken