a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Tele) communicatie technologie

Dossiernr:

2008/01240

Datum:

23-02-2009

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

(Tele) communicatie technologie

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Drukpers/tijdschriften

De bestreden reclame-uitingen

 

De klacht betreft reclame-uitingen van adverteerder van 10 en 11 november 2008 in het dagblad ‘Metro’. In de uiting staat onder meer de tekst:

 

“ GSM TOPDEAL SELECTEERT:

DE BESTE TOESTELLEN EN TOT 70% KORTING OP JE ABONNEMENT!”.

 

Hieronder staan afbeeldingen van vier verschillende telefoons. Naast de afbeeldingen staat de naam van de telefoon. Bij één van deze telefoons staat tevens een afbeelding van een horloge waarbij de volgende tekst staat:

 

“+ TW Big Steel Watch CADEAU t.w.v. € 199,-“.

 

Voorts betreft de klacht een reclame-uiting op de website www.gsm.topdeal.nl van adverteerder. In deze uiting staat onder meer de tekst:

 

“Alle LG’s

LG KF750 Secret.

Nu met gratis een TW steel Big Watch t.w.v. €199,-“.

 

Hieronder staat een afbeelding van een mobiele telefoon van het merk LG en een afbeelding van een horloge.

 

De klacht

 

Klager kreeg bij de bewuste telefoon een ander horloge dan het horloge dat in de uitingen is afgebeeld.

Het verweer

 

Adverteerder heeft per abuis de verkeerde afbeelding geplaatst. Inmiddels is dit aangepast.

 

Het oordeel van de Commissie

 

Naar het oordeel van de Commissie wordt in de uitingen de suggestie gewekt dat men bij de bewuste telefoon het afgebeelde horloge gratis ontvangt. Nu, naar adverteerder heeft bevestigd, een ander horloge bij de telefoon gratis wordt geleverd dan het horloge dat is afgebeeld, is de Commissie van oordeel dat de uitingen gepaard gaan met onjuiste informatie ten aanzien van één van de voornaamste kenmerken van het product als bedoeld in artikel 8.2 onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC) en ten aanzien van de prijs als bedoeld in artikel 8.2 onder d NRC. Voorts is de Commissie van mening dat hierdoor de gemiddelde consument ertoe gebracht kan worden om een besluit te nemen over een transactie, dat hij anders niet had genomen. Om die reden zijn de uitingen misleidend en daardoor oneerlijk als bedoeld in artikel 7 NRC.

 

De beslissing

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uitingen in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken