a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Financiele) dienstverlening

Dossiernr:

2012/00836

Datum:

27-11-2012

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

(Financiele) dienstverlening

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Direct marketing (niet digitaal)

De bestreden uiting

 

Het betreft een aan klager geadresseerde brief waarin onder de aanhef:

“Dezelfde Card,

   meer privileges

onder meer staat:

“U bent Platinum Member geworden, doordat u voor het eerst een aankoop buiten de Bijenkorf heeft afgerekend met de Bijenkorf Card” en

“Het cadeau van 500 Punten ter waarde van 12,50 is inmiddels bijgeschreven op uw Punten-saldo”.

 

 

De klacht

 

De uiting bevat twee feitelijk onjuiste mededelingen:

1.

Klager heeft met de Bijenkorf Card nooit een aankoop buiten de Bijenkorf afgerekend en

2.

Het genoemde cadeau is niet op zijn Punten-saldo bijgeschreven.

Blijkens onderzoek van klager is er geen sprake van misbruik van zijn Bijenkorf Card. Klager vermoedt dat de uiting bedoeld is geweest om hem te verleiden om met zijn Bijenkorf Card buiten de Bijenkorf aankopen af te rekenen.

Klager vindt de reclame klachtwaardig, gelet op de onjuiste mededelingen en met name door de vrees die de uiting kan oproepen dat door een ander misbruik is gemaakt van de Bijenkorf Card, door daarmee buiten de Bijenkorf aankopen af te rekenen.

 

Het verweer

 

Verweerder heeft onder meer het volgende meegedeeld.

Bij e-mail van 16 augustus 2012 heeft ICS, de uitgever van de Bijenkorf card, aan klager meegedeeld dat het bewuste bericht niet correct is, dat klagers Bijenkorf Card nog nooit buiten de Bijenkorf is gebruikt, dat klager geen gebruik maakt van het Platinum Membership en dat er sprake is van een misverstand. ICS heeft excuses aangeboden voor de onduidelijkheid.

 

Adverteerder vat de klacht op in die zin dat er sprake is van misleidende reclame, omdat de bewuste brief gepaard gaat met onjuiste informatie als bedoeld in artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). De mededeling dat klager zijn Bijenkorf Card voor het eerst buiten de Bijenkorf heeft gebruikt, is inderdaad onjuist. Deze mededeling is per abuis gedaan. Voor de goede orde merkt verweerder op dat de informatie over de eigenschappen van het Platinum Membership feitelijk juist is. 

 

Er is een onjuiste mededeling gedaan aan klager, maar van misleiding is geen sprake, omdat niet is voldaan aan het vereiste van artikel 8.2 NRC, dat de onjuiste informatie de gemiddelde consument ertoe brengt of kan brengen een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen.

Adverteerder verzoekt de Commissie de klacht af te wijzen.

 

Brief van 31 oktober 2012 van adverteerder

 

Bij deze brief heeft adverteerder de uiting overgelegd, (..)

 

De repliek

 

Klager heeft onder meer het volgende meegedeeld.

De datering van de in het verweer genoemde e-mail van ICS aan klager is niet 16 augustus 2012, maar 6 september 2012. Deze e-mail heeft klager dus pas ontvangen nadat hij bij de Commissie een klacht had ingediend.

Klager handhaaft zijn vermoeden dat het bestreden drukwerk is bedoeld om de ontvanger te verleiden tot het buiten de Bijenkorf gaan gebruiken van de Bijenkorf Card. Dit brengt voordelen met zich voor ICS en mogelijk de Bijenkorf, te weten het genereren van provisie over buiten de Bijenkorf gedane aankopen en een voor het “Platinum Membership” jaarlijks te betalen bedrag van € 12,50. Er is dan ook voldaan aan de voorwaarde genoemd in het tweede deel van artikel 8.2 aanhef NRC.    

 

De dupliek

 

Adverteerder heeft onder meer het volgende meegedeeld.

Zoals gezegd, is er sprake van een per abuis aan klager gestuurde mailing. Voor deze fout hebben adverteerder en ICS excuses aangeboden bij e-mail van 16 augustus 2012 en vervolgens nogmaals per e-mail van 6 september 2012.

Bij repliek gaat klager nog een stap verder dan in zijn klacht; samengevat stelt klager dat adverteerder aan willekeurige klanten een mailing stuurt met als doel daar enig voordeel mee te behalen. Deze bewering is onjuist; adverteerder houdt zich verre van dit soort praktijken. 

 

Het oordeel van de Commissie

 

De Commissie acht het voldoende aannemelijk dat de verzending van de bestreden mailing op een vergissing berust en dat het hier een incident betreft. In hetgeen door klager naar voren is gebracht, ziet de Commissie geen aanleiding om te oordelen dat de onderhavige uiting ertoe strekt de ontvanger te bewegen tot het doen van aankopen buiten de Bijenkorf en het betalen van € 12,50 per jaar, zonder dat de ontvanger van de uiting in werkelijkheid voor het eerst een aankoop buiten de Bijenkorf heeft afgerekend met de Bijenkorf Card, en aldus Platinum Member is geworden.

 

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken