a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Gemotoriseerd) vervoer

Dossiernr:

2009/00098

Datum:

30-03-2009

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

(Gemotoriseerd) vervoer

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden uitingen

 

A. Website www.renault.nl.

 

a.

Op deze website staat onder meer de volgende tekst:

“Bij aankoop van een nieuwe Renault een Cadeaucard van de Bijenkorf met een waarde tot € 500,-”.

Onder deze tekst staat een link met de tekst: “Meer informatie”.

Deze link geeft toegang tot de pagina http://web.renault.nl/acties/actiesvp/index.html?ref=action_15, waarop de volgende tekst staat:

“Bijenkorf actie Renault

(…)

Elke klant die in de actieperiode een nieuwe Renault personenauto bij de officiële Renault-dealer koopt, krijgt bovenop alle lopende acties een Cadeaucard van de Bijenkorf ter waarde van € 300*.

Iedere klant die een nieuwe Renault personenauto uit de bestaande voorraad koopt, ontvangt zelfs een Cadeaucard van de Bijenkorf van € 500*. Renault Nederland heeft een selectie gemaakt van deze voorraadauto’s. Uitsluitend de auto’s die binnen deze selectie vallen, komen in aanmerking voor een Cadeaucard van de Bijenkorf van

€ 500.

De actie is van toepassing op orders van nieuwe Renault personenauto’s in de periode 1 november tot en met 31 december 2008. Bedrijfswagens en Sélection Business modellen zijn uitgezonderd van deelname. Vraag uw dealer naar de exacte voorwaarden.

(…)

Voor overige vragen en/of opmerkingen over de actie of actievoorwaarden kunt u contact opnemen met Klant Relaties via het gratis nummer 0800-0303. (…)”

 

De asterisk verwijst naar de tekst: “zolang de voorraad strekt”.

 

b.

Op de websitepagina http://web.renault.nl/acties/actiesvp/ staat onder meer de tekst:

“Nu op onze voorraadauto’s 4 winterbanden cadeau”

Hieronder staat de tekst: “Bekijk de voorwaarden”, waarbij de link ‘voorwaarden’ toegang geeft tot de site http://web.renault.nl/acties/actiesvp/index.html?ref=action_14, waarop de volgende tekst staat: 

“Nu op onze voorraadauto’s 4 winterbanden cadeau

De gratis winterbanden-actie is uitsluitend van toepassing op nieuwe orders uit een selectie van uit voorraad leverbare Renault personenauto’s (m.u.v. de Koleos) met een uiterlijke kentekenregistratie t/m 31 december 2008 en zolang de voorraad strekt. Vraag naar de voorwaarden bij de dealer.

Mogelijk voordeel varieert per model (…)

De winterbanden actie is geldig voor orders van 16 oktober 2008 t/m 31 december 2008.”

 

B. Radiocommercial en tag-on

 

In de radio-commercial wordt door een vrouw het volgende gezegd:

“Dat is dan een nieuwe Renault, een kroonluchter, een espresso-apparaat en deze prachtige avondjurk. Zal ik het voor u inpakken?”

Vervolgens zegt een mannenstem:

“Ja, u krijgt nu een heel bijzonder cadeau bij Renault. Bij aankoop van iedere nieuwe Renault personenauto ontvangt u tijdelijk een Cadeaucard van de Bijenkorf ter waarde van € 300,-. En dat bovenop alle andere fantastische acties. Kijk op renault.nl voor de actievoorwaarden”.

 

In de tag-on zegt de mannenstem:

“En bij een nieuwe Renault personenauto uit voorraad krijgt u nu een Cadeaucard van wel € 500,-“

 

De klacht

 

De Commissie vat de klacht, voor zover van belang voor haar oordeel, als volgt samen.

 

Klager heeft op 8 november 2008 een Renault Megane uit voorraad gekocht. Nadien kwam klager erachter dat op die datum bovengenoemde acties golden. Nu klager een auto uit voorraad heeft gekocht, voldoet hij zijns inziens aan de voorwaarden om in aanmerking te komen voor een bon van de Bijenkorf van € 500,- en voor de winterbandenset. Om hiervoor in aanmerking te komen, bleek echter dat de betreffende auto 4 maanden op voorraad had moeten staan en dat het slechts auto’s betrof met een uiterlijke kentekenregistratie tot en met 31 december 2008. Een klant kan niet weten hoe lang een auto op voorraad heeft gestaan. De dealer waar klager de auto heeft gekocht, heeft niets over de acties gezegd omdat hij pas enkele dagen voordat de auto werd afgeleverd door adverteerder van de acties op de hoogte bleek te zijn gebracht, terwijl deze toen al ruim twee weken gaande was. Klager heeft uiteindelijk via zijn dealer een Cadeaucard van € 300,- gekregen.

 

Het verweer

 

De Commissie vat het verweer, voor zover van belang voor haar oordeel, als volgt samen.

 

Met betrekking tot de Bijenkorf-actie wordt in alle uitingen verwezen naar de voorwaarden op de website. Uit de voorwaarden blijkt dat adverteerder een selectie heeft gemaakt van auto’s die in aanmerking komen voor de Cadeaucard van € 500,-. Voordat de actie aanving, hebben de Renault-dealers een richtlijn ontvangen aan de hand waarvan zij konden nagaan of een bepaalde auto voor de Cadeaucard van

€ 300,- of van € 500,- in aanmerking kwam. Aan de hand van deze gegevens heeft de Renault-dealer waar klager de auto heeft gekocht, terecht vastgesteld dat klager in aanmerking kwam voor een Cadeaucard van € 300,-.

 

Ook in de uitingen met betrekking tot de winterbanden-actie wordt verwezen naar de website, de klantenservice en de dealers. In het kader van deze actie is eveneens een richtlijn met de voorwaarden aan de dealers ter beschikking gesteld. Aan de hand van deze voorwaarden is terecht vastgesteld dat klager niet in aanmerking kwam voor de winterbandenset.

 

Genoemde criteria zijn niet rechtstreeks aan de consument meegedeeld, omdat de voorraadauto’s op een lijst staan, die wekelijks wordt bijgewerkt. Deze lijsten waren in te zien bij de dealers.

 

De reactie van klager d.d. 12 februari 2009

 

Klager blijft bij zijn standpunt.

 

Het oordeel van de Commissie

 

De Commissie leest het bezwaar van klager aldus dat hij de uitingen misleidend acht omdat hij hieruit niet kon opmaken dat hij in aanmerking kwam voor een Cadeaucard bij de Bijenkorf van slechts € 300,- en dat hij in het geheel niet in aanmerking kwam voor de winterbandenset.

 

Ad A.

a.

De Commissie is van oordeel dat uit de zin “Bij aankoop van een nieuwe Renault een Cadeaucard van de Bijenkorf met een waarde tot € 500,-”, met name door het woord “tot” blijkt dat men bij aankoop van een nieuwe Renault niet altijd een Cadeaucard van € 500,- krijgt. Duidelijk is dat er ook Cadeaucards met een geringere waarde zijn. Voor nadere voorwaarden kan men op de link “Meer informatie” onder deze tekst klikken. Uit de tekst die dan verschijnt wordt duidelijk dat men bij aankoop van bepaalde door adverteerder geselecteerde voorraadauto’s in aanmerking komt voor de Cadeaucard van € 500,- en dat men bij aankoop van de overige personenauto’s in aanmerking komt voor een Cadeaucard van € 300,-. Voorts staat in deze tekst dat de exacte voorwaarden over de actie bij de dealers te verkrijgen zijn.

 

b.

Met betrekking tot de uiting betreffende de winterbandenset zoals genoemd onder b. is de Commissie van oordeel dat op basis van de woorden “bekijk de voorwaarden” de consument wordt aangespoord om de voorwaarden te bekijken. Ook in deze voorwaarden staat duidelijk dat de actie slechts een door adverteerder geselecteerd aantal auto’s betreft en dat de exacte voorwaarden bij de dealer te verkrijgen zijn.

 

Ad B.

In de eerste plaats overweegt de Commissie dat, gelet op de inhoud en uitvoering van deze uitingen, de radiocommercial en de tag-on onmiskenbaar bij elkaar horen. Ervan uitgaande dat de commercial steeds in hetzelfde reclameblok is gevolgd door de tag-on, is de Commissie van oordeel dat beide tezamen als één reclame-uiting moeten worden beschouwd.

De commercial betreft de bovengenoemde Bijenkorf-acties. In de radiocommercial wordt verwezen naar de voorwaarden en uit de voorwaarden blijkt hetgeen hierboven onder ad A. beschreven is.

 

Gelet op het voorgaande is de Commissie van oordeel dat uit de verschillende uitingen voldoende duidelijk blijkt dat, om in aanmerking te komen voor een Cadeaucard van de Bijenkorf van € 500,- of voor de winterbandenset, aan bepaalde voorwaarden dient te zijn voldaan. De Commissie is van oordeel dat de uitingen niet misleidend zijn.

 

De stelling van klager dat de consument aan de hand van deze voorwaarden niet direct beschikt over de exacte gegevens die nodig zijn om te bepalen voor welke actie men in aanmerking komt en dat de Renault-dealer van klager in eerste instantie niet op de hoogte was van de acties doet aan bovenvermeld oordeel niet af, nu de Commissie slechts bevoegd is om over de reclame-uitingen te oordelen.

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken