a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2007/07.0117

Datum:

16-04-2007

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft de website www.bluthalfvol.nl van De Monnik Dranken B.V., waarop de alcoholhoudende drank Blut wordt aangeprezen. Op de website staat onder meer een filmpje van een fles Blut in een koelkast en een blikje Red Bull. Er verschijnen rode hartjes zodra het blikje naast de fles staat. Door middel van een trechtertje wordt de inhoud van het blikje in de fles gegoten waarna een boer wordt gelaten. Een komisch bedoelde stem zegt vervolgens: “Blut wodka om te mixen”. De achtergrondmuziek is “Wild Boys” van Duran Duran.
Voorts staat op de website onder meer een pagina met “recepten voor knappe mixies” en een pagina voor inzendingen van de ‘Blut platzak award 2006’.

De klacht

Klager vindt de uiting in strijd met artikel 10 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RVA) omdat de naam van de drank, de vormgeving en inhoud van de website zich richten op minderjarigen.
De opmaak is in vrolijke kleuren en de uiting bevat typisch taalgebruik dat jongeren aanspreekt. Ook elementen in de uiting zoals hartjes, een boer laten, het 😉 symbool, de voorstelling dat je de ingrediënten “bij je moeder kunt lenen” en referenties aan blut zijn, weinig geld hebben, maken dat de uiting een attractiewaarde heeft voor jongeren die aanmerkelijk uitstijgt boven die voor volwassenen.
Voorts vindt klager de uiting misleidend, omdat de aanduiding “halfvolle vodka” ten onrechte suggereert dat het hier om een ‘light’ wodka zou gaan met een lager alcoholpercentage. Ook indien men deze aanduiding aldus leest dat de fles halfvol is, is de uiting misleidend omdat de fles voor maar 20 cl. van de 70 cl. is gevuld met wodka.

Het verweer

De uiting richt zich op jongeren boven de 18 jaar. Adverteerder vindt de klacht vergezocht.

Het oordeel van de Commissie

De wijze waarop Blut wordt aangeprezen, is niet een wijze waarop men in het algemeen volwassenen aanspreekt.
Ingevolge artikel 10 RVA mag in reclame voor alcoholhoudende drank geen gebruik gemaakt worden van onder meer illustraties, vormgeving, symbolen, geluid, muziek, of voor minderjarigen typisch taalgebruik of uitdrukkingen die een attractiewaarde hebben voor minderjarigen die aanmerkelijk uitstijgt boven die welke die uiting heeft voor volwassenen. Met name het filmpje en de pagina “recepten voor knappe mixies” bevatten elementen met eerdergenoemde attractiewaarde en wel met name de hartjes, de boer, de algehele vormgeving van het filmpje, het 😉 symbool, de voorstelling dat je de ingrediënten “bij je moeder kunt lenen”, referenties aan blut zijn en het taalgebruik in het algemeen.
Gelet op het vorenstaande is de Commissie van oordeel dat de uiting zich specifiek op minderjarigen richt. Dat de uiting ook voor jongeren boven de 18 jaar een attractiewaarde kan hebben, doet aan dit oordeel niet af.

Wat de aanduiding “halfvolle vodka” betreft, acht de Commissie voldoende duidelijk sprake van een grap die refereert aan het feit dat de fles niet vol is in verband met het mogelijk blut zijn van de koper daarvan.
De aanduiding suggereert voorts niet dat Blut een lager alcoholpercentage heeft, dan wel dat de fles voor de helft gevuld met wodka zou zijn, omdat het alcoholpercentage duidelijk bij de volledige naam “Blut halfvolle vodka 38%” staat resp. op de openingspagina van de uiting door middel van een tekening van een fles duidelijk wordt aangegeven dat de fles voor 20 van de 70 cl. is gevuld.

De beslissing

Op grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 10 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.
Voor het overige wijst de Commissie de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken