a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Huishouden en inrichting

Dossiernr:

2017/00011

Datum:

07-02-2017

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Huishouden en inrichting

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uitingen

Het betreft de volgende uitingen:

A.

De televisiecommercial waarin wordt gezegd, voor zover hier van belang:

“Koop nu een Nescafé Dolce Gusto koffiemachine en ontvang 50 euro voordeel.”

In het eindscherm zijn vijf koffiemachines te zien, met daarboven de mededeling:

“Nu € 50 voordeel” en daaronder de mededeling: “€ 25 cashback + € 25 koffietegoed”.

Onderin beeld staat, in kleinere letters: “Actie loopt t/m 15-01-’17. Kijk voor de voorwaarden op dolce-gusto.nl”.

B.

De uiting op de website van adverteerder www.dolce-gusto.nl/promotie. Hierin staat, naast de afbeelding van een koffiemachine:

“€ 25,- cashback + € 25,- koffietegoed bij aankoop van een Nescafé Dolce Gusto machine.

 17 oktober 2016 tot en met 15 januari 2017”.

Hieronder zijn drie buttons opgenomen met daarop de tekst “Koop nu”, “Ontdek meer” of “Vraag je korting aan”.

C.

De verpakking van de door klaagster ontvangen koffiemachine, waarop staat:

“10 €

 De descuento

 De desconto em

 www.dolce-gusto.com

Consulta en www.dolce-gusto.es las condiciones de la oferta

Visite www.dolce-gusto.pt para ver as condi?ões da oferta”.

 

De klacht

De klacht wordt als volgt samengevat.

In de televisiecommercial wordt geadverteerd met € 50,- voordeel bij aankoop van een Dolce Gusto koffiemachine. Klaagster heeft een Dolce Gusto koffiemachine type ‘Piccolo’ besteld, naar zij meende de Piccolo zwart. Toen zij via de website haar € 50,- voordeel wilde opvragen, werd haar meegedeeld dat volgens de actievoorwaarden de actie niet gold voor de door haar gekochte Piccolo Anthracite. Deze uitzondering wordt volgens klaagster niet voldoende duidelijk gemaakt in de reclame op televisie en op de website. In de commercial wordt in kleine, bijna niet te lezen letters verwezen naar de actievoorwaarden. En op de website kan de Piccolo Anthracite besteld worden. Omdat daarbij geen typenummer wordt vermeld, kon klaagster niet zien dat het typenummer van de Piccolo Anthracite niet voor het actievoordeel in aanmerking kwam.

Klaagster vindt de onder A en B beschreven uitingen onduidelijk.

Op de verpakking (uiting C) van de koffiemachine die klaagster heeft ontvangen staat een actie waarbij € 10,- teruggevraagd kan worden. Adverteerder heeft klaagster desgevraagd  geweigerd € 10,- uit te keren, omdat de actie niet in Nederland zou gelden. Klaagster is het hiermee niet eens, nu de actie wordt vermeld op de verpakking van de in Nederland gekochte koffiemachine.

 

Het verweer

Het verweer wordt als volgt samengevat.

Met betrekking tot de actie van € 50,- voordeel voert adverteerder aan dat, zoals gebruikelijk, op de actie voorwaarden van toepassing zijn. In de televisiecommercial wordt in goed leesbare letters naar de actievoorwaarden verwezen en op de website www.dolce-gusto.nl/promotie, waar de actie stond, is op verschillende plaatsen naar de voorwaarden verwezen. Deze actievoorwaarden vermelden op duidelijke wijze welke apparaten onder de actie vallen. In artikel 2 van de voorwaarden staat dat de Piccolo Anthracite van de actie uitgesloten is en in artikel 3 worden de deelnemende apparaten – inclusief typenummers –specifiek opgesomd. Anders dan klaagster stelt, is de Piccolo Anthracite niet via de website dolce-gusto.nl aangeboden. Onder de aankondiging van de actie op de website kan worden geklikt op de buttons “Koop nu” of “Ontdek meer”. Na het aanklikken hiervan worden de toestellen getoond die deel uitmaken van de actie. Klaagster heeft de Dolce Gusto Piccolo Anthracite (KP100B) niet via de website dolce-gusto.nl gekocht, maar via de website van Bol.com bij de leverancier XXLDeals.com. Op de website van Bol.com wordt bij de daar te koop aangeboden apparaten vermeld of ze wel of niet tot de actie behoren en wordt ook het typenummer genoemd.

Adverteerder concludeert dat van misleiding met betrekking tot de € 50,- voordeelactie geen sprake is.

Met betrekking tot de € 10,- cashback-actie die op de verpakking van de door klaagster ontvangen koffiemachine staat, voert adverteerder aan dat dit geen actie van Nestlé Nederland is, maar een in Spanje gevoerde actie. Op de verpakking is de actie in het Spaans aangekondigd en er wordt verwezen naar de Spaanse en Portugese consumentendiensten. De koffiemachine, die klaagster via leverancier XXLDeals.com heeft gekocht en ontvangen, is waarschijnlijk door de leverancier via parallelimport verkregen en doorverkocht in Nederland, terwijl deze niet voor de Nederlandse markt was bedoeld. In dat geval dient de leverancier te zorgen voor een goede communicatie naar de consumenten. Het moet producenten en merkhouders zijn toegestaan om nationale acties te organiseren, zolang daarbij is aangegeven, bijvoorbeeld in de actievoorwaarden, voor wie de actie is bedoeld. Overigens had klaagster kunnen vermoeden dat de op een Spaanse verpakking in het Spaans aangekondigde actie niet voor Nederland zou gelden. Ook hier is van misleiding geen sprake, aldus adverteerder.

 

Het oordeel van de Commissie

Televisiecommercial (uiting A) en website (uiting B)

1. In de televisiecommercial wordt geadverteerd met de actie van € 50,- voordeel bij aankoop van een Nescafé Dolce Gusto koffiemachine, bestaande uit € 25,- cashback en € 25,- koffietegoed. In de commercial wordt, naar het oordeel van de Commissie voldoende leesbaar, verwezen naar de website dolce-gusto.nl. Op deze website wordt de actie herhaald en is onder andere een button opgenomen met de tekst “Koop nu”. Adverteerder heeft aangevoerd dat na het aanklikken van deze button de koffiemachines worden getoond waarop de actie van toepassing is. Verder worden in de actievoorwaarden op de website de (25) deelnemende typen koffiemachines opgesomd en wordt uitdrukkelijk vermeld dat de Nescafé Dolce Gusto Piccolo Anthracite (KP100B) van de actie is uitgesloten.

2. Op grond van het voorgaande kan naar het oordeel van de Commissie niet worden gezegd dat de commercial en de website onvoldoende duidelijkheid verschaffen over de reikwijdte van de actie, zoals klaagster kennelijk met haar klacht bedoelt. Het feit dat één type Dolce Gusto koffiemachine van de actie uitgesloten is, betreft niet zulke essentiële informatie dat deze uitdrukkelijk in de televisiecommercial zelf moet worden vermeld. In dit geval kan worden volstaan met de verwijzing naar de website, waarop de informatie voldoende duidelijk is opgenomen.

3. Overigens heeft adverteerder aannemelijk gemaakt dat op de website van Bol.com, via welke website klaagster haar koffiemachine bij een derde-leverancier heeft besteld, is vermeld of een Dolce Gusto koffiemachine onder de 50 euro-voordeelactie valt.

Verpakking (uiting C)

4. Op de verpakking van de door klaagster (van XXLDeals.com) ontvangen koffiemachine wordt in het Spaans en Portugees gewezen op een kortingsactie van € 10,-, waarbij voor de voorwaarden – blijkens de extensie – wordt verwezen naar een Spaanse en een Portugese website. Onder deze omstandigheden is voor de gemiddelde consument voldoende duidelijk dat sprake is van een in Spanje en Portugal geldende actie, en zal hij er niet zonder meer van uitgaan dat de kortingsactie ook in Nederland geldt. De klacht dat sprake is van een aan adverteerder (Nestlé Nederland) toe te rekenen misleidende verpakking kan daarom naar het oordeel van de Commissie niet slagen.

5. Gelet op het vorenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken