a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2010/00482

Datum:

16-08-2010

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Overige

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een televisiereclame getiteld: “Bakker Bart, kleine bolletjes”.

In een bakkerij wordt de volgende tekst uitgesproken:

Winkelmeisje: “Ik zei laatst tegen bakker Bart: “Als je wilt, want dat wil hij heel graag, dat de kinderen overdag wat goeds naar binnen krijgen, moet je meer doen dan lekkere broodjes bakken”.

Bakker tegen zijn zoon: “We moeten meer doen Bart”.

Zoon: “Mijn idee pa”.

Meisje: “Nee, mijn idee, Bartje. Ik zei waarom maak je niet hele kleine krentenbolletjes?”

Bakker: “Kleine kinderen willen kleine krentenbolletjes Bart”.

Zoon, na het zien van een bakblik met grote krentenbollen en zich richtend tot het meisje, dat hij duidelijk leuk vindt: “Haha, die noem ik niet echt klein BB”.  

Meisje: “Ik kleur altijd als hij naar me kijkt. Nee, ze zijn niet echt klein”.

Zoon: “Je moet er meer mee doen”.

Meisje: “Pardon?”.  

Zoon: “Je moet ze gratis weggeven pa, moet jij eens kijken wat er gebeurt”.

Nadat op straat een billboardreclame is te zien met de tekst: “Voor elk kleintje gratis krentenbolletje” zegt het meisje in de winkel tegen een groep jongens rond de 16, die met open monden voor haar staan:

“Zo, de kleintjes komen voor een gratis bolletje?”.  

 

 

 

 

 

De klacht

 

De reclame zinspeelt nadrukkelijk op de borsten van de verkoopster. Het gebruik van een vrouw als lustobject is anno 2010 niet meer wenselijk. De uiting lijkt klaagster in strijd met de goede zeden en het fatsoen.

 

Het verweer

 

Van een vrouwonvriendelijke reclame is geen sprake. De uiting maakt deel uit van een campagne en de opzet van die campagne is zoals veel kijkers gewend zijn van televisieseries/komedies. Naast de werkelijke dialoog is de gedachtewereld van het meisje te horen.

Er is duidelijk sprake van een luchtige setting met humor en in de reclame gebruikelijke overdrijving. Iedereen zal begrijpen dat het niet om de werkelijkheid gaat. Het meisje wordt beslist niet als ‘dom blondje’ geportretteerd; in tegendeel, zij is het marketingtalent dat in de winkel de succesvolle acties bedenkt. 

 

De mondelinge behandeling

 

Het standpunt van adverteerder is nader toegelicht.

 

Het oordeel van de Commissie

 

Bij de beantwoording van de vraag of een reclame-uiting in strijd is met de goede zeden en/of het fatsoen stelt de Commissie zich terughoudend op, gelet op het subjectieve karakter van die criteria.

De gewraakte reclame heeft betrekking op het aanbod “Voor elk kleintje gratis krentenbolletje”. In de context van dit aanbod wordt in de uiting op duidelijk humoristisch bedoelde en naar het oordeel van de Commissie onschuldige wijze verwezen naar de borsten van het winkelmeisje. De Commissie heeft er begrip voor dat niet iedereen de uiting waardeert, maar acht deze niet van dien aard, dat de grens van het toelaatbare wordt overschreden.

 

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

 

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken