a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Reizen en toerisme

Status:

Dossiernr:

2017/00355

Datum:

21-07-2017

Uitspraak:

VT zonder aanbeveling

Product/dienst:

Reizen en toerisme

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft de aanbieding op www.booking.com van accommodatie in The Agate Pattaya Boutique Resort, waarbij op een foto van de accommodatie de tekst “Breakfast included” was te zien.

 

De klacht

Klager stelt, samengevat, dat hij op de openingspagina met informatie over het hotel zag dat ontbijt inbegrepen was. Klager had op grond van deze vermelding gekozen voor de goedkoopste kamer. Omdat werd gezegd dat ontbijt was inbegrepen, zag hij geen aanleiding te kiezen voor een duurdere kamer waarbij stond dat ontbijt is inbegrepen. Vervolgens bleek echter dat bij de gekozen kamer toch een aanvullend bedrag voor ontbijt verschuldigd is.

 

Het verweer

Uit de door adverteerder in het verweer verwerkte screenshots blijkt dat men bij het boeken uit verschillende opties, waaronder ontbijt, kan kiezen. Klager heeft niet gekozen voor een kamer waarbij het ontbijt is inbegrepen. In aanvulling hierop deelt adverteerder mee dat een korte tijd de vermelding “Breakfast included” was te zien op de belangrijkste foto galerij. Het was een experiment dat is beëindigd waardoor de vermelding “Breakfast included” niet meer is te zien. “Breakfast included” was een van de opties die de accommodatie bood en tijdens het boeken werd duidelijk dat men moest kiezen tussen een kamer met of zonder ontbijt.

 

Het oordeel van de voorzitter

1)  De voorzitter constateert dat op een foto van het onderhavige hotel duidelijk zichtbaar de tekst “Breakfast included” staat. Deze mededeling, geplaatst op een algemeen gedeelte met informatie over het hotel, laat geen andere conclusie toe dan dat bij het boeken van accommodatie in het hotel ontbijt is inbegrepen. Dat men vervolgens bij het boeken van de accommodatie de keuze heeft tussen een kamer waar niets over ontbijt wordt gezegd en een kamer waarbij staat “Breakfast included”, neemt niet weg dat de uiting op dit punt onduidelijk moet worden geacht. Op het moment dat de consument deze keuze dient te maken, is zijn verwachtingspatroon reeds beïnvloed door de algemene mededeling “Breakfast included”, en wel in deze zin dat hij zal verwachten dat het niet van de gekozen kamer afhangt of ontbijt is inbegrepen. Adverteerder heeft derhalve de gemiddelde consument op onduidelijke, dubbelzinnige wijze geïnformeerd over de voornaamste kenmerken van de accommodatie als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de voorzitter van oordeel dat deze consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

2)  De voorzitter neemt nota van de mededeling van adverteerder dat zij niet meer de tekst “Breakfast included” vermeldt. De voorzitter neemt aan dat adverteerder bedoelt dat zij deze tekst niet meer vermeldt bij algemene informatie over een hotel indien het ontbijt niet standaard voor alle kamers is inbegrepen. Gelet hierop zal de voorzitter gebruik maken van zijn bevoegdheid als bedoeld in artikel 12 lid 5 van het Reglement van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep en een aanbeveling achterwege laten.

  

De beslissing van de voorzitter

Op grond van het voorgaande acht de voorzitter de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken