De bestreden reclame-uiting
Het betreft de mededelingen “We Price Match” en “Low rates • No booking fees • Find cheaper? We’ll refund the difference!” op www.booking.com in verband met een door klager geselecteerd hotel (Britannia International Hotel Canary Wharf).
De klacht
Adverteerder maakt reclame met een “price match” met haar concurrenten. Klager heeft op deze laagste prijsgarantie een beroep gedaan. Adverteerder heeft, blijkens de door klager geciteerde correspondentie, deze claim afgewezen, omdat sprake zou zijn van dezelfde prijs. Adverteerder doet dit ondanks de door klager onderbouwde claim op bedoelde garantie.
Het verweer
De voorwaarden van de laagste prijsgarantie zijn gedurende de stappen van het boekingsproces toegankelijk. Door te klikken op de onderstreepte lijn onder “We Price Match” ziet men deze voorwaarden. Omdat destijds als voorwaarde gold dat de boeking nog gratis kon worden geannuleerd en aan deze eis niet was voldaan, is het beroep door klager op de laagste prijsgarantie afgewezen. Inmiddels wordt deze eis overigens niet meer gesteld.
Het oordeel van de voorzitter
Niet in geschil is dat klager een beroep op de laagste prijsgarantie van adverteerder heeft gedaan en dat dit door adverteerder is geweigerd. De reden van deze weigering is de voorzitter niet duidelijk geworden. Uit de klacht blijkt dat adverteerder het beroep op de laagste prijsgarantie heeft geweigerd omdat geen sprake zou zijn van een lagere prijs op een andere website, maar adverteerder noemt als reden dat niet was voldaan aan de voorwaarde dat de boeking nog gratis kon worden geannuleerd. Nu niet duidelijk is geworden of klager een beroep op de laagste prijsgarantie kon doen, en geen stukken zijn overgelegd die enige inhoudelijke toetsing mogelijk maken van de juistheid van de weigering door adverteerder om aan deze garantie gevolg te geven, dient de klacht te worden afgewezen.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.