De bestreden reclame-uiting
Het betreft een aan klager gerichte e-mail van Booking.com met als onderwerp “(…) deals in Monte Gordo from £4 for September”. In de e-mail zelf staat als laagste prijs (“cheapest”) voor Monte Gordo een bedrag van £ 485,- met daarbij een link naar de website van Booking.com.
Samenvatting van de klacht (vertaald uit het Engels)
Klager ontving de e-mail nadat hij een paar dagen eerder accommodatie in Monte Gordo had gezocht. De prijzen in de e-mail zelf stroken niet met de in het onderwerp genoemde prijs. Ook via de link in de e-mail ziet men geen aanbod dat verband houdt met de genoemde prijs van £ 4,-. Dit soort marketing is duidelijk misleidend en bedoeld om de consument naar de website te lokken.
Samenvatting van het verweer (vertaald uit het Engels)
De onjuiste prijs in het onderwerp van de e-mail is veroorzaakt door een “technical glitch”. De oorzaak van de fout is ontdekt en gecorrigeerd.
Het oordeel van de voorzitter
De voorzitter stelt voorop dat bij de beoordeling van de vraag of een reclame-uiting voor de gemiddelde consument misleidend is van de totale uiting dient te worden uitgegaan. In dit geval blijkt uit de totale reclame-uiting duidelijk dat in de onderwerp-regel sprake is van een onjuiste prijsindicatie (“from £4 for September”). In de tekst van de e-mail zelf staat immers een aanbod dat begint vanaf £ 485,-. Daarbij acht de voorzitter het niet reëel te veronderstellen dat men voor £ 4,- accommodatie zou kunnen boeken in een badplaats aan de Algarve. Gelet hierop gaat de voorzitter ervan uit dat, zoals adverteerder heeft gesteld, sprake is geweest van een technische storing die inmiddels is verholpen. Nu de klacht niet kan slagen, beslist de voorzitter als volgt.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.