Omschrijving:Het betreft een reclame-uiting van Chiquita Banana Company BV op de website www.chiquita.nl voor de zogeheten ‘fruit smoothies’, ‘een mix van puur fruit en vers vruchtensap’. De uiting bevat een beschrijving van het product en een afbeelding van een fles met daarin verschillende stukken fruit. Hiernaast staat een afbeelding van een kleinere fles met het product van adverteerder, waarnaast in een cirkel de tekst “ook in 750 ml fles” staat. Voorts staat onderaan de uiting het tekstfragment: “Nu ook in een 300% grotere fles. Ontdek het zelf”. |
De klacht In de uiting wordt een misleidende rekenfout gemaakt. Een fles met een inhoud van 250 ml die met 300% vergroot wordt, heeft een inhoud van 1000 ml. De bewuste fles heeft een inhoud van 750 ml. |
Het verweer In wiskundig opzicht heeft klager gelijk. Adverteerder bedoelde echter één fles aan te bieden met de inhoud van drie flesjes van 250 ml. Voorts staat op de bewuste pagina dat de vergrote fles een inhoud van 750 ml heeft. |
|
Het oordeel van de Commissie |
De beslissingDe Commissie wijst de klacht af. |