a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/08.0501

Datum:

04-12-2008

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft een reclame-uiting van Chiquita Banana Company BV op de website www.chiquita.nl voor de zogeheten ‘fruit smoothies’, ‘een mix van puur fruit en vers vruchtensap’. De uiting bevat een beschrijving van het product en een afbeelding van een fles met daarin verschillende stukken fruit. Hiernaast staat een afbeelding van een kleinere fles met het product van adverteerder, waarnaast in een cirkel de tekst “ook in 750 ml fles” staat. Voorts staat onderaan de uiting het tekstfragment: “Nu ook in een 300% grotere fles. Ontdek het zelf”.

De klacht

In de uiting wordt een misleidende rekenfout gemaakt. Een fles met een inhoud van 250 ml die met 300% vergroot wordt, heeft een inhoud van 1000 ml. De bewuste fles heeft een inhoud van 750 ml.

Het verweer

In wiskundig opzicht heeft klager gelijk. Adverteerder bedoelde echter één fles aan te bieden met de inhoud van drie flesjes van 250 ml. Voorts staat op de bewuste pagina dat de vergrote fles een inhoud van 750 ml heeft.

Het oordeel van de Commissie

Vast staat dat het bewuste tekstfragment vanuit wiskundig oogpunt onjuist is. Anders dan in de uiting staat, is de verpakking van 750 ml niet 300% groter dan de kleine verpakking van 250 ml. De Commissie is echter van oordeel dat de gemiddelde consument zal begrijpen dat het gaat om een fles die drie keer de normale hoeveelheid bevat, nu in de uiting de tekst “ook in 750 ml fles” staat en nu, naar klager stelt, de oorspronkelijke fles een inhoud van 250 ml heeft. Gelet hierop acht de Commissie de uiting niet misleidend.

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken