De bestreden reclame-uiting
Het betreft de aanbieding op http://www.corendon.nl/oscar-resort/kyrenia/cyprus/hotel
van een reis en verblijf van 8 dagen in ‘Oscar Resort’ in Kyrenia op Cyprus.
Naast een beschrijving van het hotel worden, in een kolom onder ‘Voordeligste Reis’, verschillende data genoemd met daarachter de prijs voor een 2-persoonskamer. Achter “Oktober ma 22” staat de prijs “€395”.
De klacht
De klacht luidt – samengevat – als volgt.
Nu volgens de reclame de bewuste reis op 22 oktober 2012 voor een prijs van € 395 wordt aangeboden, moet deze reis ook voor die prijs kunnen worden geboekt. Wanneer men deze reis echter boekt, komt er ineens € 150,- ‘Datumtoeslag’ bij de prijs. Er gaat dan nog wel € 50,- korting af, maar per saldo wordt de reis dan € 100,- duurder dan de aangeboden prijs.
Het verweer
Het verweer luidt – samengevat – als volgt.
De prijzen kunnen door updates afwijken van de uiteindelijke prijs. Dit wordt vermeld op de pagina waarop de prijzen staan.
Gelet op het voorgaande is adverteerder van mening dat zij geen misleidende reclame maakt.
Het oordeel van de Commissie
Gelet op artikel III onder 1 van de Reclamecode Reisaanbiedingen (RR) dienen aanbieders van reizen correcte en duidelijke prijzen in hun reclame-uitingen te hanteren. Zij moeten daartoe hun prijzen publiceren inclusief de hen op het moment van publicatie bekende vaste onvermijdbare kosten die moeten worden betaald.
Vast staat dat voor de datum van 22 oktober 2012 een datumtoeslag geldt die niet in de prijs van de reis is inbegrepen.
Gelet hierop is de Commissie van oordeel dat niet is voldaan aan het in artikel III onder 1 RR gestelde vereiste, om correcte en duidelijke prijzen te hanteren.
De mededeling dat de prijzen door updates kunnen afwijken van de uiteindelijke prijs – nog daargelaten dat deze mededeling eveneens pas later in het boekingsproces wordt getoond – betreft niet de datumtoeslag die in rekening wordt gebracht en kan derhalve niet tot een ander oordeel leiden.
De beslissing
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel III onder 1 RR. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.