a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Reizen en toerisme

Dossiernr:

2014/00197

Datum:

31-03-2014

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Reizen en toerisme

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

Het betreft de televisiecommercial (tag-on) waarin Corendon een reis aanbiedt naar Eilat met de mededeling “Nu acht dagen al vanaf 299 euro”.

De klacht

Toen klager “twee weken geleden” op adverteerders website de aanbieding van de reis naar Eilat voor € 299,- wilde bekijken, kon hij deze niet vinden. Hetzelfde gold voor het zoeken naar de aanbieding op 18 februari 2014. Telefonische navraag bij adverteerder leerde dat deze reis voor 27 februari 2014 vol was. Klager kon wel een tweeweekse reis naar Eilat boeken, maar de tweede week zou dan € 579,- kosten. Het lijkt erop dat wordt geprobeerd een dure tweeweekse reis te verkopen. De uiting is misleidend.

Het verweer

De bestreden uiting, waarin een reis naar Israël vanaf € 299,- wordt aangeboden, maakt deel uit van een serie reclamespotjes met daarin steeds een andere aanbieding. De aanbieding van de reis naar Eilat is zeer succesvol gebleken, waardoor deze op een gegeven moment niet meer beschikbaar was. Op 18 februari 2014 is daarom opdracht gegeven aan de diverse zenders die de reclame uitzonden om deze tag-on niet meer te gebruiken. Ter onderbouwing hiervan legt adverteerder e-mailcorrespondentie over. Het kan enkele dagen duren voordat de reclameboodschap is aangepast. Adverteerder doet er alles aan om haar aanbod continu te monitoren en waar nodig bij te sturen, zodat geen reclame wordt gemaakt voor producten die niet meer beschikbaar zijn.

Het oordeel van de Commissie

Krachtens artikel V sub 2 van de Reclamecode Reisaanbiedingen 2014 (RR) dienen reclame-uitingen voor diensten die niet meer beschikbaar zijn, onverwijld te worden gestaakt.

De Commissie acht voldoende aannemelijk gemaakt dat adverteerder op 18 februari 2014 stappen heeft ondernomen om ervoor te zorgen dat de tag-on met de aanbieding van een achtdaagse reis naar Eilat vanaf € 299,- niet meer werd gebruikt. Klager heeft echter gesteld dat hij deze reis “twee weken geleden” ook al niet kon vinden. De Commissie gaat ervan uit dat klager hiermee bedoelt dat de reis twee weken voor het verzenden van de klacht al niet meer beschikbaar was. Adverteerder heeft dit niet weersproken. Aldus is niet aannemelijk gemaakt dat de reclame voor “acht dagen Eilat vanaf € 299,-” zo snel is gestaakt als op grond van artikel V sub 2 RR geboden is.

Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.

De beslissing

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met artikel V sub 2 RR. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken