a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Reizen en toerisme

Status:

Dossiernr:

2016/00320

Datum:

09-06-2016

Uitspraak:

VT voor zover nodig

Product/dienst:

Reizen en toerisme

Motivatie:

Vertrouwen in reclame

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een aan klager verzonden e-mail met het onderwerp (header): “Vanaf 249 naar Bali, Gambia, Gran Canaria, Curaçao…”  
Indien men de e-mail opent ziet men onder meer de volgende tekst:
“Last Minutes
Gegarandeerd de laagste prijs!
Kortingen zijn niet nodig, want wij bieden altijd gegarandeerd de laagste prijs!
Heeft u onze Last Minutes al gespot? Naar heerlijke zonovergoten bestemmingen zoals Gran Canaria, Bali, Curaçao, Gambia en Mallorca?
Voor de prijs hoeft u het in ieder geval niet te laten, want u zit al in het zonnetje vanaf € 249. Niet gek toch?! Maar wacht niet te lang want de Last Minutes vliegen de deur uit en OP = écht OP! (…)
Gambia vanaf € 299
Bali vanaf € 599
Curaçao vanaf € 499

 

De klacht

Klager acht de reclame-uiting misleidend omdat in het onderwerp van de e-mail staat “Vanaf 249 naar Bali (…)”. Dit veronderstelt dat men een last minute naar Bali kan boeken voor de prijs vanaf € 249,-. Een last minute naar Bali is echter pas verkrijgbaar vanaf € 599,-.  

 

Het verweer

De vanaf prijs in de aanbieding was € 249,-. Dit betrof een aanbieding naar Gran Canaria en Lanzarote. De header wekt wellicht verwarring omdat de consument in de veronderstelling kan komen dat men voor € 249,- naar Bali zou kunnen gaan. Corendon acht dit echter niet misleidend omdat in de reclame-uiting duidelijk is aangegeven wat voor het bedrag van € 249,- geboekt kan worden. Corendon zal wel het onderwerp van de e-mails duidelijker maken, zodat geen verdere misverstanden kunnen ontstaan.

 

Het oordeel van de voorzitter

1)  In het onderwerp van de e-mail staat: “Vanaf 249 naar Bali, Gambia, Gran Canaria, Curaçao…”. Naar het oordeel van de voorzitter kan deze mededeling niet anders worden begrepen dan dat men voor de genoemde vanafprijs naar (onder meer) Bali kan vliegen. In werkelijkheid bedraagt de vanafprijs voor Bali € 599,– zoals men ziet indien men de e-mail opent en leest.

2)  De voorzitter oordeelt dat in een e-mail waarin reclame wordt gemaakt de reclame­boodschap in de onderwerpregel niet op een dusdanig onjuiste wijze mag worden samengevat dat onjuiste verwachtingen worden gewekt. De onderhavige uiting is met dit uitgangspunt in strijd. Deze uiting wekt immers, zoals uit het voorgaande blijkt, door zijn onderwerp onjuiste verwachtingen over de inhoud van het aanbod dat verder in de e-mail wordt beschreven. Het enkele feit dat na het openen van de e-mail uiteindelijk duidelijk wordt dat de in het onderwerp genoemde vanafprijs niet voor Bali geldt, neemt niet weg dat de ontvanger wordt teleurgesteld in gerechtvaardigde verwachtingen die de onderwerpregel wekt. De Commissie oordeelt dat deze handelwijze het vertrouwen in reclame schaadt. Om die reden is de uiting in strijd met artikel 5 van de Nederlandse Reclame Code (NRC).

3)  Nu adverteerder heeft meegedeeld het onderwerp van haar e-mails duidelijker te maken, maar niet duidelijk is hoe deze aanpassing zal luiden, zal de aanbeveling om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken worden gedaan voor zover nog nodig.

 

De beslissing van de voorzitter
  

De voorzitter acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 5 NRC. Hij beveelt adverteerder, voor zover nog nodig, aan om niet meer op een derge­lij­ke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken