a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Reizen en toerisme

Dossiernr:

2016/00813

Datum:

09-11-2016

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Reizen en toerisme

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een banner van adverteerder (Corendon) waarin een aanbieding staat voor Dunas Mirador Maspalomas met een vanafprijs van € 399,–, waarbij wordt vermeld dat het om prijzen per persoon gaat.

 

De klacht

Deze wordt als volgt weergegeven. Klager heeft op de banner geklikt en kwam toen op de website van adverteerder. Dezelfde reis werd daar aangeboden vanaf € 598,–, ongeacht welke reisdatum men kiest. Elders wordt deze reis op de website van adverteerder weer aangeboden voor € 399,–. Volgens klager is sprake van misleiding omdat nergens staat dat de prijs geldt op basis van twee personen. Verder is volgens klager sprake van een lokkertje omdat de prijs waarmee wordt geadverteerd niet bestaat.

 

Het verweer

Dit wordt als volgt samengevat. Zoals gebruikelijk in de reiswereld zijn de prijzen gebaseerd op een verblijf door twee personen. Adverteerder verwijst naar printscreens van aanbiedingen van diverse andere reisaanbieders waarin eveneens prijzen worden genoemd op basis van een bezetting door twee personen. Indien men een kamer wil boeken op basis van een 1-persoons bezetting, zal de prijs in vrijwel alle gevallen hoger uitvallen. Adverteerder stelt verder, onder verwijzing naar een printscreen die onderdeel is van het verweer, dat het mogelijk is voor € 399,– per persoon de reis te boeken. Adverteerder kan derhalve de accommodatie voor deze prijs leveren. Omdat adverteerder opmerkingen van klanten ter harte neemt, zal zij zoveel mogelijk vermelden dat de prijs is gebaseerd op twee personen.

 

Het oordeel van de voorzitter

1)  De klacht heeft betrekking op een banner waarin accommodatie wordt aangeboden voor een vanafprijs van € 399,–. Daarbij wordt vermeld dat het om prijzen per persoon gaat. Uit deze vermelding volgt niet dat de prijs ook geldt indien men uitsluitend voor één persoon de accommodatie wil boeken. Daarbij is van belang dat het algemeen gebruikelijk, en bij de gemiddelde consument derhalve bekend, moet worden verondersteld dat prijzen bij reisaanbiedingen worden vermeld op basis van een verblijf door twee personen. Dit uitgangspunt is terug te vinden in artikel 2.3 van de Reclamecode Reisaanbiedingen (RR) 2014, waarin is bepaald dat het bij de geadverteerde prijs behorende aantal personen dient te worden vermeld indien dit afwijkt van de ‘standaard’ van twee personen. Indien bij de prijs geen aanduiding van het aantal personen staat, dient op grond van het voorgaande ervan te worden uitgegaan dat deze prijs geldt op basis van een verblijf door twee personen. Adverteerder heeft gemotiveerd gesteld dat dit overeenstemt met de huidige praktijk van het noemen van prijzen door reisaanbieders. Het staat adverteerder vrij alsnog aan haar uitingen toe te voegen dat de prijzen gelden op basis van twee personen, maar dit is op grond van het voorgaande niet verplicht.

2)  Adverteerder heeft aan de hand van een screenshot voldoende aannemelijk gemaakt dat in de banner sprake is van een reëel aanbod. Uit deze screenshot blijkt immers dat het daadwerkelijk mogelijk is voor de genoemde vanafprijs de aangeboden accommodatie te boeken op basis van een verblijf door twee personen. Ook in zoverre kan de reclame-uiting niet onjuist of in strijd met de Reclamecode Reisaanbiedingen (RR) 2014 worden geacht. De door klager bij e-mail van 3 november 2016 overgelegde stukken leiden ten aanzien van het voorgaande niet tot een ander oordeel.

 

De beslissing van de voorzitter
  

Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken