a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Reizen en toerisme

Dossiernr:

2016/00817

Datum:

21-11-2016

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Reizen en toerisme

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een aanbod voor een reis naar Turkije op de website van adverteerder. De website vermeldt dat de reis, bij vertrek op 1 april 2017, €368 kost voor een verblijf van 8 dagen (7 nachten).

 

De klacht

De klacht wordt als volgt samengevat. Klager heeft op de website van adverteerder gezien dat de reis werd aangeboden voor €368. Een week later (op 2 oktober 2016) heeft hij de reis voor dit bedrag bij Corendon geboekt. De volgende dag is klager gebeld door adverteerder met de mededeling dat de prijs van de reis niet klopte en aangepast zou worden. Adverteerder heeft daarbij verwezen naar artikel 4.3 van de ANVR-reisvoorwaarden 2016. Klager is ook per e-mail op de hoogte gebracht van de onjuiste prijs. Klager heeft eerder vergelijkbare reizen geboekt bij Corendon, met vergelijkbare prijzen. Hij mocht er daarom vanuit gaan dat de prijs van €368 klopte. Na het telefoongesprek en de e-mail zag klager dat de reis op de website van adverteerder nog steeds aangeboden werd voor de prijs van €368.

 

Het verweer

Het verweer wordt als volgt samengevat. Klager heeft op 2 oktober 2016 om 18.48 uur een reis geboekt naar Turkije met vertrek op 1 april 2017. Op de reizen van adverteerder zijn de ANVR reisvoorwaarden van toepassing. Na boeking werd duidelijk dat er een onjuiste prijs op de website en in het systeem van Corendon had gestaan. Artikel 4.3 van de ANVR reisvoorwaarden geeft aan dat het aanbod vrijblijvend is:

Daarin staat:

“4.3. Het aanbod van de reisorganisator is vrijblijvend en kan zo nodig door deze ook nog na aanvaarding door de reiziger van het aanbod en eventuele bevestiging door de reisorganisator, worden herroepen. Herroeping wegens correctie van fouten in de berekening van de reissom of van andere fouten is toegestaan. De herroeping dient zo spoedig mogelijk, doch in ieder geval binnen 24 uur (reizen naar Europa en de Middellandse Zeelanden) respectievelijk binnen 48 uur (reizen naar overige bestemmingen) na de dag van aanvaarding te geschieden onder opgaaf van redenen. De reiziger heeft in dat geval recht op onverwijlde restitutie van eventueel betaalde gelden.” 

Op 3 oktober is klager om 10.24 uur gebeld dat de prijs van het arrangement niet klopte en aangepast zou worden. Dit is binnen de 24 uur die de ANVR stelt. Klager heeft de mogelijkheid de wijziging te accepteren of van de reis af te zien.

Het gaat hier om een fout in de berekening en niet om een “kennelijke fout” (zoals in artikel 4.4 van de ANVR reisvoorwaarden) die -vanuit het perspectief van de gemiddelde reiziger- op het eerste gezicht als zodanig kenbaar is of dat zou moeten zijn.  

Adverteerder heeft conform de reisvoorwaarden gehandeld. Er was een onjuiste prijs in het systeem gezet en die heeft adverteerder binnen de toegestane tijd aangepast. Het is aan klager of hij de reis tegen een hogere reissom afneemt of annuleert.

 

Het oordeel van de Commissie

De Commissie begrijpt de klacht als volgt dat klager zich misleid voelt nu hij de reis niet heeft kunnen boeken voor de prijs die in de uiting wordt genoemd (en is bevestigd door Corendon toen hij de reis boekte).

De uiting betreft een uitnodiging tot aankoop gericht op de Nederlandse markt betreffende reisdiensten. Op de uiting van adverteerder is de Reclamecode Reisaanbiedingen (RR) 2014 van toepassing. In het onderhavige geval geldt artikel IV onder 1 RR in verbinding met artikel III onder 1 RR, waarin staat dat aanbieders gehouden zijn tot het hanteren van correcte prijzen in hun reclame-uitingen.

In het onderhavige geval is geen correcte prijs gehanteerd. Corendon heeft dat ook erkend: zowel op de website als in het boekingssysteem van de medewerker bij wie klager heeft geboekt, stond een onjuiste prijs. Adverteerder heeft daarnaast medegedeeld dat het geen kennelijke fout of vergissing betreft die de door de gemiddelde consument als zodanig herkenbaar is of zou moeten zijn.

Het verweer van adverteerder met betrekking tot artikel 4.3 van de ANVR-reisvoorwaarden (dat een prijsverandering als in het onderhavige geval onder voorwaarden toestaat) treft geen doel nu de Commissie niet oordeelt over de  contractuele afdoening van de zaak.    

Blijkens het voorgaande is in de reclame-uiting geen correcte informatie verstrekt over de prijs als bedoeld in artikel IV onder 1 RR in verbinding met artikel III onder 1 RR.

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met artikel IV onder 1 RR in verbinding met artikel III onder 1 RR. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken