a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Reizen en toerisme

Status:

Dossiernr:

2016/00984

Datum:

21-12-2016

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Reizen en toerisme

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft de aanbieding op adverteerders website www.corendon.nl van een 15-daagse reis “Fly & Go” naar Alanya, Turkije. Bij vertrek op 5 april 2017 komt de prijs voor 1 persoon – blijkens de door klager overgelegde boekingsbevestiging – uit op € 238,50.

 

De klacht

De klacht wordt als volgt samengevat.

Klager heeft aanvankelijk via de Belgische website van Corendon de reis naar Turkije geboekt voor €298,-, inclusief gratis annulering, bijstands- en omruilverzekering. Toen hem bleek dat via de Nederlandse website dezelfde reis, weliswaar zonder de gratis verzekeringen maar met korting, kon worden geboekt, heeft klager de geboekte reis geannuleerd en op 6 december 2016 via de Nederlandse website van Corendon geboekt. De reis kostte hem nu € 238,50, zoals blijkt uit de ontvangen boekingsbevestiging. De volgende dag werd klager echter door een medewerker van Corendon gebeld met de mededeling dat sprake was van een fout in het systeem en de prijs van de reis werd aangepast naar € 595,50.

Klager verwijst naar de uitspraak van de Commissie in dossier 2016/00817, waarin hetzelfde handelen van Corendon is ‘veroordeeld’.

 

Het verweer

Op de Nederlandse website van Corendon heeft een fout gestaan. Op een site met een groot aantal producten komt het voor dat er een foutieve prijs wordt opgevoerd of er een technisch probleem blijkt te zijn. Om die reden heeft de ANVR (in artikel 4.3) de mogelijkheid gegeven binnen 24 uur na boeking een prijs aan te passen als blijkt dat deze niet klopt. In het geval van klager was sprake van een foute prijs als gevolg van een koppeling die niet goed was. In België speelde dat ook, maar is dat niet tijdig opgemerkt, waardoor de reis voor dezelfde prijs als bij de boeking is blijven staan. Klager is binnen de gestelde termijn van 24 uur op de hoogte gesteld van het probleem. Corendon heeft het aanbod inmiddels van de website gehaald, omdat er een fout met de koppeling was. Corendon meent dat zij conform de regels heeft gehandeld.

 

Het oordeel van de voorzitter

1. Op grond van de door klager overgelegde stukken en de mededelingen van adverteerder gaat de voorzitter ervan uit dat de 15-daagse reis naar Antalya op de Nederlandse website van Corendon aangeboden is voor de totaalprijs van € 238,50, en dat deze prijs een dag na de boeking door en de bevestiging aan klager is gewijzigd in € 595,50.

2. Het aanbod op de website van Corendon betreft een uitnodiging tot aankoop gericht op de Nederlandse markt betreffende reisdiensten, waarop de Reclamecode Reisaanbiedingen (RR) 2014 van toepassing is. Krachtens artikel IV onder 1 RR in verbinding met artikel III onder 1 RR zijn aanbieders van reisdiensten gehouden tot het hanteren van correcte prijzen in hun reclame-uitingen.

3. In het onderhavige geval is geen correcte prijs gehanteerd. Corendon heeft erkend dat, als gevolg van een onjuiste koppeling, de geadverteerde prijs niet goed was. De totale prijs van € 238,50 is naar het oordeel van de voorzitter niet door de gemiddelde consument als een kennelijke fout of vergissing te herkennen, temeer nu klager dezelfde reis met gratis verzekeringen via de Belgische website heeft kunnen boeken voor € 298,-.

4. In haar uitspraak van 16 november 2016 in dossier 2016/00817 heeft de Commissie reeds overwogen dat het beroep van Corendon op artikel 4.3 van de ANVR-reisvoorwaarden in een geval als het onderhavige geen doel treft, nu de Commissie niet oordeelt over de contractuele afdoening van de zaak.

5. Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing van de voorzitter
 

De voorzitter acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel IV onder 1 RR in verbinding met artikel III onder 1 RR. Hij beveelt adverteerder aan om niet meer op een derge­lij­ke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken