Omschrijving:Het betreft twee uitingen: |
De klacht De aanprijzing “Zorg dat je geen nummer meer mist” suggereert ten onrechte dat het abonnement ook nummer 7½ omvat. Dit nummer ontvangt men echter niet als abonnee maar dient men los te kopen. Ten onrechte wordt gesuggereerd dat de Extra Donald Duck Extra 7½ 2007 normaliter € 4,10 kost. Dit nummer wordt niet voor een andere prijs dan € 2,85 verkocht. Om die redenen zijn de uitingen misleidend. |
Het verweer Editie 7½ is een speciale editie die afwijkt van de reguliere edities en die niet behoort tot het reguliere abonnement. In het colofon van Donald Duck Extra staat dat dit blad eenmaal in de vier weken verschijnt en in het colofon van editie 7½ staat dat deze uitsluitend in de winkel te koop is. Het is dus duidelijk dat de speciale editie niet tot het reguliere abonnement behoort. De speciale editie is tweemaal zo dik als de reguliere editie. Een normale editie kost € 2,05, zodat een dubbeldikke editie € 4,10 zou kosten. De aanbieding is dat deze speciale editie niet € 4,10 kost, maar € 2,85. |
Het oordeel van de Commissie De doorgestreepte prijs van € 4,10 suggereert dat de speciale editie elders of op een ander moment voor € 4,10 in de winkel ligt of heeft gelegen en zal als zodanig door de gemiddelde consument worden opgevat. Nu dit, naar adverteerder niet heeft weersproken, niet het geval is, is uiting b misleidend. Dat de speciale editie normaliter twee maal zoveel als een normale editie zou kosten omdat deze twee maal zo dik is, doet aan dit oordeel niet af, omdat niet in de uiting staat dat de doorgestreepte prijs van € 4,10 op deze wijze dient te worden uitgelegd. |
De beslissingOp grond van het voorgaande acht de Commissie uiting b in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. Voor het overige wijst de Commissie de klacht af. |
Regeling: artikel 7 NRC |