a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/07.0641

Datum:

16-01-2008

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft twee uitingen:
a. Een advertentie in Donald Duck Extra waarin een abonnement wordt aangeboden op Donald Duck Extra en waarin staat: “Zorg dat je geen nummer meer mist”.
b. De omslag van de Extra Donald Duck Extra, nummer 7½ 2007, waarop staat: “van € 4,10 voor € 2,85”.

De klacht

De aanprijzing “Zorg dat je geen nummer meer mist” suggereert ten onrechte dat het abonnement ook nummer 7½ omvat. Dit nummer ontvangt men echter niet als abonnee maar dient men los te kopen.
Ten onrechte wordt gesuggereerd dat de Extra Donald Duck Extra 7½ 2007 normaliter € 4,10 kost. Dit nummer wordt niet voor een andere prijs dan € 2,85 verkocht.
Om die redenen zijn de uitingen misleidend.

Het verweer

Editie 7½ is een speciale editie die afwijkt van de reguliere edities en die niet behoort tot het reguliere abonnement. In het colofon van Donald Duck Extra staat dat dit blad eenmaal in de vier weken verschijnt en in het colofon van editie 7½ staat dat deze uitsluitend in de winkel te koop is. Het is dus duidelijk dat de speciale editie niet tot het reguliere abonnement behoort.
De speciale editie is tweemaal zo dik als de reguliere editie. Een normale editie kost € 2,05, zodat een dubbeldikke editie € 4,10 zou kosten. De aanbieding is dat deze speciale editie niet € 4,10 kost, maar € 2,85.

Het oordeel van de Commissie

De Commissie is van oordeel van de mededeling “Zorg dat je geen nummer meer mist” niet suggereert dat de Extra Donald Duck Extra deel uitmaakt van het aanbod, omdat de uiting in het blad Donald Duck Extra staat, waar in het colofon staat dat dit blad éénmaal in de vier weken verschijnt en omdat de Extra Donald Duck Extra een speciale editie is die éénmaal per jaar uitkomt, dikker en duurder is.

De doorgestreepte prijs van € 4,10 suggereert dat de speciale editie elders of op een ander moment voor € 4,10 in de winkel ligt of heeft gelegen en zal als zodanig door de gemiddelde consument worden opgevat. Nu dit, naar adverteerder niet heeft weersproken, niet het geval is, is uiting b misleidend. Dat de speciale editie normaliter twee maal zoveel als een normale editie zou kosten omdat deze twee maal zo dik is, doet aan dit oordeel niet af, omdat niet in de uiting staat dat de doorgestreepte prijs van € 4,10 op deze wijze dient te worden uitgelegd.

De beslissing


Op grond van het voorgaande acht de Commissie uiting b in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.
Voor het overige wijst de Commissie de klacht af.


Regeling:

artikel 7 NRC

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken