a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Huishouden en inrichting

Dossiernr:

2009/00306

Datum:

16-06-2009

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Huishouden en inrichting

Motivatie:

Maatschappelijk (on)verantwoord

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een televisiecommercial waarin onder meer te zien is hoe een man in een restaurant een vuil bord aangereikt krijgt en dat meeneemt naar een laboratorium. In de commercial wordt onder meer gezegd: “Waarom zoeken onze Sun-experts naar lastige vlekken? Om u te bewijzen dat Sun Green Power het enige tablet is dat uitstekend schoon maakt met minder chemicaliën, minder verpakking en minder CO2-uitstoot. Sun Green Power. Voor een schoon en milieubewust resultaat.”

 

De klacht

 

De televisiecommercial is in strijd met het algemeen belang en misleidend, omdat deze suggereert dat het product goed is voor de aarde. Het product is echter vervuilend en niet duurzaam. Bovendien is het niet duurzaam om een vaatwasmachine te gebruiken. Er is voorts sprake van ongepaste beïn­vloe­ding in de zin van artikel 14 van de Nederlandse Reclame Code (NRC), omdat de grotere context van een duurzame leefwereld voor de gehele aarde wordt ingezet voor de verkoop van een product.

 

Het verweer

 

Adverteerder besteedt veel aandacht aan maatschappelijk verantwoord ondernemen en is in verband daarmee steeds bezig om met bewustzijn voor het milieu producten op de markt te brengen die het milieu zo min mogelijk belasten. Bij het in de televisiecommercial aangepre­zen product heeft adverteerder daarom 10 gram fosfaat vervangen door 6-7 gram MGDA, een alternatief dat minder belastend is voor het milieu terwijl de waskracht van het vaatwas­tablet toch is behouden. Ook wordt er minder verpakkingsmateriaal gebruikt en is er minder CO2-uitstoot in vergelijking tot andere Sun producten. Op basis daarvan mag adver­teer­der in de televisiecommercial zeggen dat het product een schoon en milieubewust resultaat geeft.

Van misleiding of strijd met het algemeen belang is geen sprake. Evenmin handelt adver­teerder in strijd met artikel 14 NRC, nu geen sprake is van het uitbuiten van een machts­positie.

 

De mondelinge behandeling

 

Adverteerder heeft zijn standpunt bij monde van mr. De Jongh voornoemd doen toelichten aan de hand van pleitnotities.

 

Het oordeel van de Commissie

 

Anders dan klaagster stelt, impliceren de me­de­delingen in de televisiecommercial niet dat het aangeprezen product duurzaam en/of in het geheel niet vervuilend is. Naar het oor­deel van de Commissie claimt adverteerder in de televisiecommercial slechts dat het product door zijn specifieke samenstelling minder belastend is voor het milieu. Adverteerder heeft ter on­der­bou­wing van deze claim aangevoerd dat bij het aangeprezen pro­duct 10 gram fosfaat is vervangen door 6-7 gram MGDA, dat minder belas­tend zou zijn voor het milieu. Ook wordt er vol­gens adverteerder, zoals in de televisiecommercial wordt gezegd, voor het product minder verpak­kingsmateriaal ge­bruikt en veroorzaakt het product minder CO2-uitstoot. Gelet op het vorenstaande en nu klaagster de stellingen van adverteerder niet heeft betwist, mag ad­ver­teer­der Sun Green Power aanprijzen als een product dat zorgt voor een schoon en mi­lieu­bewust re­sul­taat. Van misleiding of strijd met het alge­meen belang is blijkens het voorgaan­de geen spra­ke. Evenmin kan de reclame als agressief in de zin van artikel 14 NRC worden beschouwd. De klacht kan derhalve niet slagen.

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken