a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2007/07.0004

Datum:

06-02-2007

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft een televisiereclame met tag-on van Oxxio Nederland B.V., waarin het volgende wordt gezegd:
“Heb je het al gehoord?
De stroomtarieven gaan per 1 januari weer sterk stijgen.
Tijd voor actie en wát voor actie.
Zet nu uw leveringstarieven voor 5 jaar vast bij Oxxio. Daarmee voorkomt u 5 jaar lang prijsstijgingen en dus ook die van 1 januari”.

Voice-over: “Ga naar Oxxio.nl en bereken direct uw voordeel met onze prijsvergelijker
of bel gratis 0800-1401 en schakel meteen over”.

In beeld verschijnt de tekst: “Vraag naar de voorwaarden”.

De tekst van de tag-on luidt:

“Oliedom of slim met energie.
Zet nu je stroomtarief 5 jaar vast tegen de prijs van vandaag.
Bereken direct uw voordeel op Oxxio.nl of bel 0800-1401 en schakel meteen over.
Oxxio.
Slim met energie”.

In beeld verschijnt daarbij: “Vraag naar de voorwaarden”.

De klacht

Niet duidelijk is dat alleen nieuwe klanten van het aanbod gebruik kunnen maken. Klager is sinds een jaar klant bij adverteerder. Bovendien blijkt dat als men de prijs voor 5 jaar laat vastzetten, een tarief in rekening wordt gebracht dat ongeveer 30% hoger is dan het tarief dat klager betaalt, terwijl gezegd wordt dat men het stroomtarief kan vastzetten “tegen de prijs van vandaag”.

Het verweer

Klager heeft begin 2006 leveringscontracten voor onbepaalde tijd afgesloten en daarbij gebruik gemaakt van de zogenaamde “kiloknaller”, inhoudende dat men minimaal 1 jaar klant blijft en aan het eind van die periode 750 KWh gratis stroom krijgt. Klager kon derhalve niet van het in december gedane aanbod gebruik maken. In de uiting wordt uitdrukkelijk verwezen naar de voorwaarden en volgens de voorwaarden komt klager niet voor de actie in aanmerking. Acties als de “kiloknaller” en “stroom 5 jaar vast” zijn bedoeld om nieuwe klanten te werven. Bovendien kan men tijdens de duur van een actie niet van een andere actie gebruik gaan maken.

Het oordeel van de Commissie

Aan het eind van de uiting wordt -in beeld- duidelijk verwezen naar de voorwaarden, zodat men weet dat op het aanbod voorwaarden van toepassing zijn.
Afgezien van het feit dat het niet ongebruikelijk is dat met een dergelijke actie beoogd wordt nieuwe klanten te werven en dat om die reden alleen nieuwe klanten daarvan gebruik kunnen maken, wordt men in de uiting aangespoord over te schakelen, hetgeen erop duidt dat het aanbod bestemd is voor mensen die nog geen stroom van adverteerder afnemen. Daarom wijst de Commissie de klacht af.
Dit betekent dat het niet relevant is welk tarief klager als klant van adverteerder betaalt; het aanbod is niet voor hem bedoeld.

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken