a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/08.0083

Datum:

20-05-2008

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

In een folder met het opschrift “Slim besparen: ook in 2008!” van Oxxio Nederland BV staat onder meer:

“Met de Visa GreenCard worden al uw uitgaven automatisch CO2-neutraal
Zuinig zijn op het milieu hoeft niet ten koste te gaan van uw plezier. Dat bewijst de Visa GreenCard.
Hiermee beschikt u over de meest geaccepteerde creditcard ter wereld, terwijl alle CO2-uitstoot die het gevolg is van uw aankopen, gratis wordt ge­compenseerd. (…)
De meeste aankopen die u doet, dragen bij aan de toename van CO2. (…)
Deze uitstoot wordt gratis voor u gecompenseerd door ClimaCount.
Dit gebeurt door te investeren in projecten die het effect van broeikasgassen compen­se­ren, zoals het aanplanten van bomen en het opwekken van duurzame energie. (…)”

De klacht

De uiting is misleidend, want suggereert dat de Visa GreenCard een oplossing is om de CO2-uitstoot van aankopen te compenseren. Consumenten zullen zich daardoor niet meer laten leiden door milieuaspecten bij hun aankopen.

Het verweer

Het gebruik van de Visa Green­Card wordt door adverteerder niet gepresenteerd als oplossing om de CO2-uitstoot van aankopen te compenseren. In plaats daarvan gaat het om het leveren van een bijdrage aan het terugdringen van de uitstoot van CO2 door aankopen. Dit resultaat wordt volgens de documentatie ook daadwer­kelijk bereikt via het ClimaCount compensatieprogramma. Dit pro­gramma staat niet in de weg aan een bewust­wording in de door klager bedoelde zin.

De repliek

De informatie in de folder verwijst naar een omstreden methode van compenseren van de uitstoot van CO2. Door de consument de indruk te geven dat het gebruik van een creditcard hierbij van doorslaggevend belang is, zal deze zich bij zijn aankopen niet langer laten leiden door milieuaspecten.

Het oordeel van de Commissie

Adverteerder heeft in verband met de klacht de volgende documentatie toege­zonden met betrekking tot de claim dat de CO2-uitstoot die het gevolg is van aan­ko­pen met de Visa GreenCard wordt gecompenseerd:
1) een verklaring van het bestuur van RePay International B.V., gedateerd 13 april 2007, welke verklaring onder meer inhoudt:
“Op grond daarvan verklaren wij dat de hoeveelheid te compenseren CO2 van alle aankopen door GreenCard Visa-kaarthouders in 2006 juist is berekend in overeen­stem­ming met onze systematiek en dat deze hoeveelheid over 2006 volledig is ge­compenseerd door de aankoop van CO2-credits.”
2) een op 13 april 2007 gedateerde verklaring van PricewaterhouseCoopers Accountants N.V., inhoudende onder meer:
“Op grond van ons onderzoek concluderen wij dat de in het verslag opgenomen bestuursverklaring, dat de hoeveelheid CO2, samenhangend met alle aankopen door GreenCard Visa-kaarthouders in 2006, juist is berekend in overeenstemming met de GreenCard Visa CO2-compensatiemethodiek en dat deze hoeveelheid over 2006 volledig is gecompenseerd door de aankoop van CO2-credits, in overeenstemming is met de werkelijkheid.”

Klager heeft op deze stukken gereageerd. De Commissie constateert dat klager daar-bij niet heeft betwist dat volgens de voor de Visa Green­Card gehanteerde metho­diek (waarbij adverteerder zich in de reclame-uiting heeft aan­gesloten) de CO2 uitstoot die het gevolg is van aankopen met deze creditcard volledig wordt gecompenseerd. Deze mededeling vindt ook steun in de overgelegde stukken. Wel stelt klager dat de daarbij toegepaste metho­de van compenseren om­streden is en boven­dien bij de con­sument de indruk wekt dat men door het gebruik van deze creditcard niet langer reke­ning hoeft te hou­den met aspecten die verband houden met (de be­scherming van) het milieu. De Com­missie is evenwel van oordeel dat het adverteerder vrijstaat om te mel­den dat hij de CO2-uitstoot die het gevolg is van aankopen met de Visa GreenCard doet compen­seren. Het feit dat de compensatie plaatsvindt volgens een omstreden methode doet aan de juistheid van die mededeling niet af. Dat de re­clame-uiting mogelijk als neven­effect heeft dat men zich bij aankopen niet of minder door milieuaspecten zal laten leiden, kan in het kader van deze procedure niet aan adverteerder worden tegen­ge­wor­pen. Dit laatste doet de reclame-uiting immers niet in strijd met artikel 2 van de Milieu Reclame Code zijn en is evenmin strijdig met enige andere bepaling van deze Code. De klacht kan derhalve niet slagen.

De beslissing


De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken