a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

energie, Gas, water en elektra

Dossiernr:

2009/00266-I

Datum:

13-05-2009

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

energie, Gas, water en elektra

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uitingen

Het betreft een aan klager gerichte e-mail van verweerder, waarin onder meer staat:

“In samenwerking met Eneco

Wat gaat u doen met € 300,-?

Marktplaats heeft een uniek aanbod dat u maar liefst € 300,- oplevert!

Bespaar € 300.- door nu over te stappen op gas en elektriciteit van Eneco. Overstappen kost niets en wordt volledig door Eneco verzorgd.”

Onder deze tekst staat: “Stap nu over”. Deze tekst linkt naar de website van Eneco.

Onder de link staat:

”Dit unieke Marktplaats aanbod is geldig tot 1 april 2009.”

 

Van de reclame-uiting is een uitdraai aan deze beslissing gehecht.

 

De klacht

 

In de e-mail staat algemeen en absoluut geformuleerd dat men € 300,– bespaart door over te stappen naar Eneco. Daarbij blijven echter concurrenten die veel goed­koper zijn buiten beschouwing, hetgeen misleidend is.

Het verweer

De Commissie vat het verweer als volgt samen. Het feit dat de reclame-uiting klager via een mailing van verweerder heeft bereikt, betekent niet dat verweerder als verantwoordelijke adverteerder moet worden aangemerkt. De ad­ver­tentie is feitelijk van Eneco, die daarom als enige verantwoordelijk is voor de reclame-uiting. Verweerder heeft aan Eneco slechts de mogelijkheid geboden om de aanbieding in de on­derhavige mailing te plaatsen. Verweerder heeft slechts een faciliterende rol. Dit is voor de gemiddelde consument ook duidelijk, doordat de reclame-uiting in alle opzichten naar Eneco verwijst. Verweerder is, anders dan de adverteerder, niet in staat om advertenties als de onderhavige te con­troleren en kan ook niet inhoudelijk verweer voeren tegen de klacht.

Het oordeel van de Commissie

a)  Anders dan verweerder stelt, volgt uit de e-mail niet dat hij slechts heeft gehandeld als een ver­zen­der ervan. Veeleer is het tegendeel het geval en blijkt uit de e-mail juist dat verweerder mede­ver­ant­woordelijk is voor de reclame-uiting. In de e-mail staat immers met zoveel woorden: “In samen­wer­king met Eneco”. Dit wijst op een gezamenlijke actie. In de

e-mail wordt bovendien twee keer met zoveel woor­den gesproken over een aanbod van verweerder, te weten:

– “Marktplaats heeft een uniek aanbod dat u maar liefst € 300,- oplevert!” en

– ”Dit unieke Marktplaats aanbod is geldig tot 1 april 2009.”

Naar het oordeel van de Commissie kan verweerder tegen deze achtergrond niet met vrucht stellen dat hij op geen enkele wijze betrokken is bij de inhoud van de e-mail. De Commissie acht daarom verweerder medeverantwoordelijk voor de inhoud daarvan.

 

b)  In de e-mail wordt onvoorwaardelijk gesteld dat de consument € 300,– kan bespa­ren door over te stappen op gas en elektriciteit van Eneco. Op geen enkele wijze blijkt uit de adverten­tie dat daarbij is uitgegaan van een vergelijking op de website van Eneco van de variabele tarieven van enkele leveran­ciers (concurrenten van Eneco) met het vaste tarief voor “Eneco 1 jaar Groen­vast”. Naar het oor­deel van de Commissie had deze, voor de ge­mid­del­de consument essen­tiële infor­ma­tie, wel in de e-mail dienen te worden vermeld. De consu­ment dient immers te kun­nen con­tro­leren of het in een reclame-uiting toegezegde voordeel ook in zijn geval geldt. Aldus is spra­ke van een omissie als bedoeld in artikel 8.3 aan­hef en onder c van de Neder­landse Recla­me Code (NRC). Om die reden is de tekst in  de e-mail mislei­dend en oneer­lijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

c)  Kla­ger stelt dat, indien wordt ver­geleken met soortgelijke contracten (met vast tarief) van de con­currenten, het voordeel veel minder is en dat Eneco in één geval zelfs duurder is dan een concurrent die in de prijsvergelijking wordt genoemd. Verweerder heeft dit niet betwist. De toe­zegging over het prijsvoordeel is derhalve te absoluut en om die reden niet juist. Ver­weerder heeft aldus onjuiste infor­matie verstrekt over het bestaan van een speci­fiek prijs­voordeel als be­doeld onder d van artikel 8.2 NRC. De Com­missie is van oordeel dat de ge­middelde con­sument hierdoor ertoe gebracht kan wor­den een besluit over een trans­actie te nemen, dat hij anders niet zou hebben geno­men. Het ligt im­mers voor de hand dat de con­sument zich bij de keuze voor een bepaalde energiele­veran­cier laat leiden door een uitdruk­kelijk in het vooruit­zicht gestelde be­sparing. Ook om die reden is de tekst in de e-mail mislei­dend en oneer­lijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

d)  Naar het oordeel van de Commissie is verweerder niet verantwoordelijk voor de prijsver­ge­lijking op de website van Eneco. De specifiek op die website betrekking hebbende klacht blijft derhalve verder buiten beschouwing.

 

De beslissing

 

Op grond van hetgeen hiervoor is vermeld acht de Commissie de inhoud van de e-mail in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC voor zover daarin wordt gezegd dat men € 300,–  kan besparen door over te stappen op gas en elektriciteit van Eneco.

De Commissie beveelt verweerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken