a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

energie, Gas, water en elektra

Dossiernr:

2011/00842

Datum:

18-10-2011

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

energie, Gas, water en elektra

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Overige

De bestreden uiting

 

Het betreft het telemarketinggesprek dat Eneco op 24 augustus 2011 met klager heeft gevoerd.

 

De klacht

 

Ondanks registratie in het bel-me-niet register (BMNR), waarvan klager een bevestigingsmail d.d. 7 juni 2011 heeft overgelegd, is klager door Eneco gebeld met een aanbod voor het leveren van een energiepakket. Klager is geen klant van Eneco.

 

Het verweer

 

Klager is ex-klant van Eneco en is telefonisch benaderd in het kader van een ‘welkom terug actie, die is gericht op voormalige klanten. Op grond van de Telecommunicatiewet is het toegestaan (ex)klanten te bellen met een aanbod voor een vergelijkbaar product ondanks inschrijving in het BMNR. Nu klager er kennelijk geen prijs op stelt door Eneco te worden gebeld, is zijn telefoonnummer op de door Eneco gehanteerde ‘black list’ gezet.

 

Het oordeel van de Commissie

 

Nu de klacht is gericht tegen een telemarketinggesprek, dient getoetst te worden aan de Code Telemarketing (CTM). In artikel 4 lid 1 CTM is bepaald dat telemarketinggesprekken zijn toegestaan tenzij de consument, niet zijnde een bestaande relatie van adverteerder, via het Infofilter of rechtstreeks aan de adverteerder heeft aangegeven hierop geen prijs te stellen. Met ingang van 1 oktober 2009 is het Infofilter vervangen door het BMNR.

Deze bepaling is gebaseerd op artikel 11.7 lid 11 van de Telecommunicatiewet, waarin is bepaald – voor zover hier van belang – dat consumenten ondanks inschrijving in het BMNR kunnen worden gebeld indien contactgegevens zijn verkregen in het kader van een product of dienst en deze worden gebruikt voor het overbrengen van ongevraagde communicatie met betrekking tot eigen gelijksoortige producten of diensten.

 

Het vorenstaande betekent dat een consument die klant is geweest van een bedrijf en contactgegevens heeft verstrekt, door dit bedrijf gebeld mag worden met een gelijksoortig aanbod, ondanks inschrijving in het BMNR. De consument kan in dat geval bij de betrokken adverteerder rechtstreeks melden geen prijs te stellen op telefonische benadering.

Nu in het onderhavige geval niet is weersproken dat klager klant is geweest van Eneco en zijn contactgegevens heeft verstrekt, wordt de klacht tegen het telemarketinggesprek afgewezen.

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken