a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

energie, Gas, water en elektra

Dossiernr:

2011/01120

Datum:

08-12-2011

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

energie, Gas, water en elektra

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een televisiecommercial waarin Johan Derksen de kijker oproept over te stappen naar NLE door onder meer het volgende te zeggen:

“70% van de mensen verandert nooit van energiebedrijf. Dat noemen ze in die sector ‘slapers’. Die betalen jaar in jaar uit te veel. En ik kan het weten, ik was zelf zo’n sukkel, zo’n slaper. Daarom zeg ik: “Wakker worden mensen!” “

 

De klacht

 

Klager vindt de televisiecommercial, waarin mensen die het niet nodig vinden om voor een paar tientjes per jaar over te stappen naar een andere energiemaatschappij worden uitgemaakt voor “slapende sukkels”, beledigend.

 

Het verweer

 

In de televisiecommercial wordt de consument gewezen op de voordelen van het overstappen van een grote energiemaatschappij naar de NLE. Consumenten die nooit overstappen worden in de energiebranche in het algemeen, en niet alleen door de NLE, “slapers” genoemd. De commercial heeft een humoristische inslag en is een persiflage op het voetbalpraatprogramma VI, waarin Johan Derksen zich in duidelijke bewoordingen uitlaat over de voetballerij. Derksen zegt in de commercial over zichzelf dat hij een sukkel is geweest door niet eerder over te stappen. De woorden “slaper” en “sukkel” zijn niet beledigend (bedoeld).

 

De mondelinge behandeling

 

Mr. De Heer heeft het standpunt van adverteerder aan de hand van een pleitnotitie nader toegelicht.

 

Het oordeel van de Commissie

 

De Commissie vat klagers klacht aldus op, dat hij de televisiecommercial in strijd met de goede smaak en/of het fatsoen dan wel nodeloos kwetsend vindt als bedoeld in de artikelen 2 en 4 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Bij de beoordeling van de vraag of een reclame-uiting in strijd is met (een van) deze criteria stelt de Commissie zich terughoudend op, gelet op het subjectieve karakter daarvan.

 

Met inachtneming van deze terughoudend­heid acht de Commissie de on­der­havige commercial, waarin Johan Derksen op dezelfde wijze als in het televisieprogramma VI optreedt, niet van dien aard dat de grens van het toelaatbare is over­schre­den. De kennelijk in de energiemarkt gebruikelijke aanduiding “slapers” voor consumenten die nooit naar een andere energieleverancier switchen en de in de commercial door Johan Derksen aan die groep gegeven kwalificatie “sukkels” acht de Commissie niet beledigend.

 

De Commissie heeft er overi­gens begrip voor dat niet iedereen de onderhavige uiting zal waar­deren. Dit is evenwel geen aanleiding om over het voorgaande anders te oor­delen.

 

Gelet op het vorenstaande wordt als volgt beslist.

                    

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken