a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

energie, Gas, water en elektra

Dossiernr:

2013/00928

Datum:

23-12-2013

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

energie, Gas, water en elektra

Motivatie:

Misl. Ontbrekende informatie

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden uiting

Het betreft de aan klager per e-mail toegezonden “Nieuwsbrief” met als onderwerp en aanhef: “Kies opnieuw voor energie van DELTA”.

In de uiting wordt klager meegedeeld dat zijn overeenkomst voor de levering van elektriciteit en gas op 31 december 2013 afloopt en wordt gezegd: “Kies opnieuw voor een overeenkomst die bij u past.”

Na de button “Kies direct” staat de volgende tekst:

“Exclusief

Meldt u zich online aan, dan ontvangt u een exclusieve waardebon ter waarde van € 249,-,

die u kunt verzilveren voor een ‘DELTA Comfort Wijzer pakket’ naar keuze.*

Op = op, dus laat deze buitenkans niet lopen!”

De asterisk verwijst naar de onderin de uiting staande mededeling (met link):

“*Kijk hier voor de actievoorwaarden”.

De klacht

In de uiting wordt een exclusieve waardebon ter waarde van € 249,- voor een DELTA Com-fort Wijzer pakket naar keuze aangeboden. Pas na enkele malen doorklikken blijkt uit de ac-tievoorwaarden dat sprake is van een klein promotioneel kansspel, waarbij maximaal 5000 kortingscodes beschikbaar zijn en van welke codes slechts maximaal 2000 inwisselbaar zijn. Bovendien moet de klant die voor een DELTA Comfort Wijzer pakket in aanmerking komt voor het gebruik daarvan maandelijks € 3,95 abonnementsgeld betalen. Nu sprake is van verborgen actievoorwaarden die het in de uiting vermelde aanbod sterk beperken, is de uiting misleidend.

Het verweer

In alle uitingen behorend bij de ‘DELTA Comfort Wijzer actie winter 2013’ wordt expliciet ver-wezen naar de toepasselijke actievoorwaarden, die vervolgens gemakkelijk vindbaar en di-rect te downloaden zijn. Door in de bestreden uiting de link “kijk hier voor de actievoorwaar-den” aan te klikken, verschijnt een pagina waarin de actie wordt uitgelegd en waarin wordt verwezen naar de (link voor de) actievoorwaarden. In deze voorwaarden is duidelijk vermeld dat bij de actie een bepaald aantal kortingscodes en een maximaal aantal in te leveren codes zijn en dat voor het gebruik van de DELTA Comfort Wijzer abonnementskosten van € 3,95 per maand verschuldigd zijn. In de uiting staat “op = op”, waaruit (ook) duidelijk en vooraf blijkt dat slechts een beperkt aantal DELTA Comfort Wijzer pakketten beschikbaar is. Uit eerdere ervaringen bij vergelijkbare acties is adverteerder gebleken dat niet iedereen die een kortings-code ontvangt, deze daadwerkelijk inlevert. Daarom is in de onderhavige actie uitgegaan van 5000 uit te geven kortingscodes, waarvan naar verwachting 2000 codes zullen worden inge-wisseld.

Het oordeel van de Commissie

In de bestreden uiting – die naar alle klanten van DELTA blijkt te zijn gestuurd van wie het energiecontract op korte termijn afloopt – wordt bij online aanmelding voor een nieuwe over-eenkomst een “exclusieve waardebon ter waarde van € 249,-, die u kunt verzilveren voor een ‘DELTA Comfort Wijzer pakket’ naar keuze” in het vooruitzicht gesteld. In de uiting wordt niet vermeld dat dit aanbod een promotioneel kansspel betreft, waarbij de kans bestaat dat een verkregen kortingsvoucher niet verzilverd kan worden omdat het daarvoor door DELTA be-schikbaar gestelde maximale aantal van 2000 kortingscodes reeds ingewisseld is. In de uiting staat weliswaar “op = op”, maar de gemiddelde consument zal deze mededeling niet aldus begrijpen dat ook indien men één van de (5000) beschikbare waardebonnen heeft ontvangen, dit niet betekent dat verzilvering van deze bon altijd mogelijk is.

Voorts wordt in de uiting niet vermeld dat voor het gebruik van een te kiezen DELTA Comfort Wijzer pakket abonnementskosten ter hoogte van € 3,95 per maand in rekening worden ge-bracht.

Bovengenoemde informatie over de aard van de actie en de abonnementskosten betreffen essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over het al dan niet ingaan op het aanbod te kunnen nemen en die om die reden in de uiting zelf opgenomen moeten zijn. De enkele verwijzing naar actievoorwaarden, die pas na (enkele malen) doorklikken zichtbaar worden, is in dit verband onvoldoende.

Gelet op het voorgaande behelst de uiting een te laat verstrekken van essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen als bedoeld in de aanhef en onder c van artikel 8.3 van de Nederlandse Reclame Co-de (NRC). Omdat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

De beslissing

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken