a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Huishouden en inrichting

Dossiernr:

2015/00671

Datum:

30-07-2015

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Huishouden en inrichting

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Verpakking en etikettering

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft het aan een Performer Expert stofzuiger van Philips bevestigd gevouwen kaartje.

Op de voorzijde van dit kaartje is onder de tekst “Full performance, Less energy consumption” een energielabel weergegeven dat aanduidt dat de stofzuiger klasse A heeft. Hieronder is een tekening opgenomen van een stofzuiger met daarbij de aanduiding “A*” en een stofzuiger met daarbij de aanduiding “2000W”, met tussen beide stofzuigers het = teken.

De asterisk bij de aanduiding “A” verwijst naar de in acht verschillende talen (geen Nederlands) op de achterzijde van het kaartje opgenomen mededeling “*Dust pick-up results on carpet (%) compared to FC9186, tested internally January 2014”.

 

De klacht

 

Op het kaartje wordt de stofzuiger met het A-label vergeleken met een stofzuiger van 2000W, alsof deze dezelfde zuigkracht hebben. Omdat klager op zoek was naar een krachtiger stofzuiger dan zijn oude Philips stofzuiger van 1700W, heeft hij de Philips Performer Expert stofzuiger gekocht in de veronderstelling – gelet op het label – dat deze een vermogen van 2000W had. De nieuwe stofzuiger blijkt echter een vermogen van slechts 650W te hebben, en veel minder goed te zuigen dan klagers oude stofzuiger van 1700W. Klager voelt zich “opgelicht” door de foute vergelijking “A = 2000W” op het label.

 

 

 

Het verweer

 

Sinds september 2014 zijn twee Europese verordeningen van kracht geworden (de ‘Ecodesign verordening’), die voorschriften stellen aan het ontwerp en de labelling van stofzuigers. Hierdoor mogen sinds 1 september 2014 slechts stofzuigers worden verkocht met een ingangsvermogen van minder dan 1600W, en is het verplicht de stofzuigers van een energielabel te voorzien. Het energielabel vermeldt de efficiëntieklasse, oftewel het energieverbruik in combinatie met de reinigingsprestaties op harde vloeren en tapijten. Dit wordt aangegeven op een schaal van A t/m G, waarbij A de klasse is met de beste prestaties.

De bestreden uiting, die bevestigd was aan de door klager aangeschafte Performer Expert FC 8722 stofzuiger, toont een vergelijking tussen het A-label en een (oud model) 2000W stofzuiger, waarbij in de disclaimer is opgenomen dat de vergelijking ziet op de stofopname op tapijt (%). Door middel van deze afbeelding wil adverteerder consumenten duidelijk maken dat de stofopname van de FC 8722 stofzuiger gelijk is aan die van een oude 2000W stofzuiger, en consumenten zich dus geen zorgen hoeven te maken dat de stofzuiger met een lager vermogen slechter zou presteren. Het energie-ingangsvermogen alleen zegt namelijk niets over de reinigingsprestatie van een stofzuiger. Klager stelt door het kaartje in de waan te zijn gebracht dat hij een 2000W stofzuiger kocht. De afbeelding op het kaartje bevat echter een duidelijke verwijzing (*) naar de toelichting bij de claim, waaruit blijkt dat die betrekking heeft op de stofopname (“dust pick-up results on carpet”). Bovendien betekent het feit dat de stofzuiger een A-label draagt dat deze een laag energie-ingangsvermogen heeft (lager dan 1600W) en goed reinigt. Ook de boven het energielabel staande tekst “Full performance, Less energy consumption” maakt dit duidelijk.

Nu producenten op grond van de Ecodesign verordening sinds 1 september 2014 niet langer stofzuigers van 1600W of meer mogen verkopen, had klager geen (Philips) stofzuiger van 2000W kunnen kopen.

 

De mondelinge behandeling

 

Klager handhaaft zijn standpunt en licht dat nader toe. Hij merkt daarbij onder meer op dat niet duidelijk is dat in de vergelijking van de nieuwe stofzuiger met A-label met een stofzuiger van 2000W bij “A” een asterisk staat, en waarnaar die verwijst. Van de afbeelding gaat volgens klager sterk de indruk uit dat sprake is van een 2000W stofzuiger. Klager ervaart in de praktijk dat de zuigprestaties van de nieuwe stofzuiger in ieder geval op klagers parketvloer en bij het (zonder zuigmond) zuigen in hoeken en kieren minder zijn dan bij zijn oude stofzuiger van 1700W het geval was.

 

Namens adverteerder wordt aangevoerd dat in het kader van de sinds september 2014 van kracht geworden Ecodesign verordening bij de aanprijzing van stofzuigers niet meer wordt gefocust op het wattage, maar de efficiëntie (het energielabel) van de stofzuiger moet worden vermeld. Omdat de consument (nog) gewend is de prestaties van een stofzuiger af te meten aan het wattage, wordt ter verduidelijking op het aan de stofzuiger bevestigde kaartje door middel van een vergelijking met de oude situatie uitgelegd wat het A-label betekent voor de zuigprestaties van de betreffende stofzuiger. Concurrenten van adverteerder doen dit op een vergelijkbare wijze. De op het kaartje opgenomen vergelijking is gebaseerd op een volgens de daarvoor geldende standaard door Philips uitgevoerde test.

Dankzij technische ontwikkelingen, waaronder de speciale vorm van de zuigmond – wat met name van belang is bij tapijt – is de stofzuiger van 650W, ondanks het lagere wattage, even effectief als een stofzuiger van 2000W. Adverteerder deelt mee het wel te begrijpen dat klager stelt (met de hand) minder gevoel van zuigkracht te ervaren. In bepaalde situaties, bijvoorbeeld bij het opzuigen van zwaarder vuil, kan ook het gevoel ontstaan dat de nieuwe stofzuiger minder goed zuigt dan een stofzuiger van 2000W.

 

Het oordeel van de Commissie

 

1. Klager maakt bezwaar tegen het kaartje dat bevestigd was aan de door hem gekochte Philips Performer Expert FC 8722 stofzuiger omdat volgens klager, zo begrijpt de Commissie, door de mededeling A=2000W op dit kaartje de indruk wordt gewekt dat sprake is van een stofzuiger met energielabel A en een vermogen van 2000W. Vast staat dat de stofzuiger in werkelijkheid een ingangsvermogen van 650W heeft.

 

2. Adverteerder heeft meegedeeld dat de op 1 september 2014 van kracht geworden Ecodesign verordening voorschriften stelt aan het ontwerp en de labelling van stofzuigers. Sinds die datum mogen producenten geen stofzuigers van 1600W of meer verkopen en ligt de focus bij aanprijzing van stofzuigers niet meer op het wattage maar op het energieverbruik in combinatie met de reinigingsprestaties, weergegeven in energieklassen. Volgens adverteerder kón klager dus geen Philips stofzuiger van 2000W met A-label kopen. Het bestreden kaartje met de vergelijking “A*=2000W” is volgens adverteerder bedoeld om de consument, die nog niet gewend is een stofzuiger te beoordelen aan de hand van het verstrekte energielabel, duidelijk te maken wat het A-label betekent voor de prestaties van de betreffende stofzuiger.

 

3. Naar het oordeel van de Commissie biedt de bestreden uiting niet de gewenste duidelijkheid. Van de gemiddelde consument kan niet worden verwacht dat hij ermee bekend is dat Philips – op grond van Europese verordeningen – geen stofzuigers met een ingangsvermogen van 2000W meer te koop aanbiedt en/of dat de combinatie van een A-label met een vermogen van 2000W niet mogelijk is. De mededeling “A=2000W” kan daarom bij de gemiddelde consument de indruk wekken dat sprake is van een stofzuiger van 2000W, te meer daar het ingangsvermogen van 650W van het nieuwe model stofzuiger op het kaartje niet is vermeld.

Weliswaar staat bij “A” een asterisk, maar deze verwijst naar een verklaring die niet direct zichtbaar, op de achterzijde van het kaartje staat, waarbij het de Commissie bovendien opvalt dat de verklaring niet in het Nederlands opgenomen.

 

4. Gelet op het voorgaande acht de Commissie de bestreden uiting voor de gemiddelde consument onduidelijk ten aanzien van de voornaamste kenmerken van de stofzuiger als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Omdat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting tevens misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. Daarom wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

 

De Commissie acht reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken