a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Dossiernr:

2012/00143

Datum:

17-04-2012

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Motivatie:

Misl. Voornaamste kenmerken product

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een televisie-commercial voor het afslankproduct ‘BioActive Slim24’, waarin het volgende wordt meegedeeld:

“Er is nu een afslankpreparaat dat zowel overdag als ’s nachts actief is. Het nieuwe BioActive Slim24 heeft een dubbele invloed. Overdag geeft het je meer energie om vetten te verbranden en helpt het om minder te eten. ’s Nachts verhoogt het de vetverbranding tijdens het slapen. De dubbele invloed zorgt voor een 24 uur slankactiviteit (…)”.

 

Te zien is een dame, eerst gedurende de dag en vervolgens gedurende de nacht. In beide scènes wordt, door middel van een raster, een ‘slankere versie’ van de betreffende dame getoond. In de laatste scène is de dame weer in beeld, zichtbaar slanker.

 

De klacht

 

Deze luidt – samengevat – als volgt.

 

In de reclame wordt de indruk gewekt dat de bewuste dame, door het gebruik van enkele pillen, een ‘meer dan slank’ lichaam krijgt. Met name in de laatste beelden van de commercial wordt gesuggereerd dat een gezet persoon tientallen centimeters in omvang kan afslanken. Klager acht de televisie-commercial om die reden misleidend.

 

De reactie van de Keuringsraad KOAG/KAG

 

De Keuringsraad heeft  – voor zover in de onderhavige zaak van belang – laten weten dat de bestreden reclame-uiting onder de competentie van de KAG valt, en dat de tekst ervan ter preventieve toetsing aan haar is voorgelegd en door haar is voorzien van een ‘KAG-nummer’.

 

Het beeld van de commercial is niet door de raad beoordeeld. Volgens de raad lijkt sprake van overdrijving van de eigenschappen van het product. In reclame is echter altijd sprake van enige mate van overdrijving. De gemiddelde consument is zich daarvan bewust en zal niet verwachten dat hij na één nacht gebruik van het middel het figuur zal krijgen zoals in de televisie-commercial wordt voorgesteld.

 

Het verweer

 

Adverteerder voert gemotiveerd verweer. Voor zover nodig zal de Commissie hierop in het oordeel ingaan.

 

Het oordeel van de Commissie

 

Gelet op de inhoud van de klacht vat de Commissie deze aldus op dat klager niet de werking van het product als zodanig betwist, maar vindt dat het gebruik ervan niet kan leiden tot het in de commercial getoonde resultaat, waarbij men na het nemen van slechts enkele pillen aanzienlijk slanker wordt. Het tonen van de aanzienlijk afgeslankte dame acht de Commissie in dit verband echter niet onjuist of misleidend. Naar het oordeel van de Commissie is gebruik gemaakt van een geoorloofde, bij reclame gebruikelijke wijze van overdrijving. De gemiddelde consument zal deze overdrijving herkennen. Derhalve is op dit punt geen sprake van misleiding met betrekking tot de te verwachten werking van het product.

 

Gelet op het voorgaande beslist de Commissie als volgt.

 

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken