De bestreden reclame-uiting
Het betreft de verpakking van Appelsientje Sinaasappel, op de voorzijde waarvan onder meer staat: “Dit pak is al snel 10 euro waard”, dit in het kader van de Appelsientje FruitDuiten actie.
De klacht
Terwijl de bewuste actie op 31 mei 2010 bleek te zijn beëindigd, werden deze pakken, met een houdbaarheidsdatum van 23 juli 2010, op 10 juni 2010 nog steeds verkocht. De einddatum van de actie is niet op de verpakking vermeld.
Klager vindt de uiting misleidend.
Het verweer
FC heeft onder meer het volgende meegedeeld.
Zoals vermeld in de bij het verweer overgelegde actievoorwaarden liep de actie van 1 september 2009 tot en met 31 mei 2010. Op de verpakking werd de actie kort omschreven en werd voor meer informatie en de inhoud van de actievoorwaarden verwezen naar de website.
Het is vrijwel onmogelijk de complete uitleg van een actie en de inhoud van de actievoorwaarden op het actieproduct zelf te vermelden. Daarom wordt verwezen naar de website.
Aangezien het onderhavige product een aanzienlijke houdbaarheidstermijn heeft, kan het voorkomen dat er na het einde van de actie nog actieverpakkingen in het schap staan.
Op de website, waarnaar op de verpakking duidelijk wordt verwezen, is de meest actuele informatie over de actie te vinden en was ook de einddatum van de FruitDuiten actie aangekondigd. Ook in de actievoorwaarden was de einddatum van de actie vermeld. Bovendien staat in de actievoorwaarden dat Campina zich het recht voorbehoudt om de actie zonder voorafgaande kennisgeving te beëindigen of te wijzigen.
Het oordeel van de Commissie
Naar adverteerder niet heeft weersproken, werd op 10 juni 2010 nog Appelsientje aangeboden in de gewraakte verpakking, waarop een actie wordt aangeprezen die op 10 juni 2010 reeds was beëindigd. Nu op deze verpakking niet is vermeld dat de actie liep tot en met 31 mei 2010, maar dit pas viel op te maken uit de actievoorwaarden op de website www.appelsientje.nl, is er sprake van een te laat verstrekken van essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
Aan het oordeel van de Commissie doet niet af dat op de verpakking voor meer informatie en voor de actievoorwaarden wordt verwezen naar de website.
De beslissing van de Reclame Code Commissie van 5 augustus 2010
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.
Het College van Beroep:
De grieven
FrieslandCampina heeft voor de FruitenDuiten spaaractie specifieke actievoorwaarden opgesteld waarin de actuele voorwaarden voor de actie staan. Op de verpakking wordt uitdrukkelijk naar deze voorwaarden verwezen. Op de websites www.appelsientje.nl en www.fruitduiten.nl van FrieslandCampina wordt de einddatum van de actie gecommuniceerd. FrieslandCampina heeft voor deze methode gekozen,omdat soms een actie inhoudelijk wordt aangepast of een actietermijn wordt verlengd. Het gaat te ver om de actieverpakkingen in een dergelijk geval steeds aan te passen. Door de informatie op internet te communiceren, heeft de consument altijd de meest actuele informatie tot zijn beschikking. Geïntimeerde heeft geen financieel nadeel geleden, nu FrieslandCampina heeft aangeboden het aankoopbedrag terug te betalen. Geïntimeerde had daardoor geen goede reden voor het indienen van de klacht.
Het oordeel van het College
1. Het College stelt voorop dat op de voorzijde van de verpakking op opvallende wijze staat dat het product (een pak sinaasappelsap) “al snel 10 euro waard” is. Op de zijkant van de verpakking staat voorts dat men “voor schitterende kortingen” kan sparen door het invoeren van de actiecode op het product. Uit geen enkele mededeling op de verpakking blijkt dat op het moment dat geïntimeerde het pak sinaasappelsap kocht de FruitenDuiten spaaractie reeds was geëindigd en dat deelname aan die actie toen niet meer mogelijk was.
2. Terecht heeft de Commissie geoordeeld dat door het voorgaande sprake is van een te laat verstrekken van essentiële informatie die de consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over de transactie te nemen. De consument wordt immers door de informatie over de FruitenDuiten spaaractie op de verpakking ertoe overgehaald het product te kopen teneinde aan deze actie te kunnen meedoen. Nu vaststaat dat de actie was geëindigd voordat het product in de winkels was uitverkocht, had FrieslandCampina de consument duidelijk moeten informeren over het feit dat ten tijde van de aankoop van het product deze actie niet meer geldig was.
3. FrieslandCampina kan niet er mee volstaan de consument die zich in een winkel bevindt, voor deze informatie uitsluitend naar internet te verwijzen. Van de gemiddelde consument kan immers niet worden verwacht dat hij in een supermarkt via internet controleert of een bepaalde actie nog geldig is. In plaats daarvan had FrieslandCampina de noodzakelijke informatie over het einde van de actie reeds op de verpakking van het product, althans bij het verkoopschap in de winkel moeten vermelden. Nu FrieslandCampina dit heeft nagelaten, is de reclame-uiting oneerlijk in de zin van artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code.
4. Het hebben van een financieel nadeel is geen voorwaarde voor het indienen van een klacht bij de Reclame Code Commissie.
5. Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
Het College bevestigt de beslissing van de Commissie.