a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

energie, Gas, water en elektra

Dossiernr:

2014/00465A

Datum:

24-07-2014

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

energie, Gas, water en elektra

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een televisiecommercial van Gaslicht.com.

In de commercial is te zien hoe een gezin naast elkaar op een bank gezeten televisie kijkt. Een ongeveer 12-jarig meisje komt aanlopen met een baksteen in haar hand, en gooit met deze baksteen vervolgens de televisie kapot. De gezinsleden op de bank vertonen hierop geen enkele reactie. De voice-over zegt: “Familie De Wit maakt zich niet druk, aangezien ze elk jaar overstappen van energieleverancier via Gaslicht.com. Zo besparen ze niet alleen 300 euro op hun energierekening, het is ook in drie clicks geregeld. Gaslicht.com, de onafhankelijke energievergelijker.” Tijdens het uitspreken van deze tekst is te zien dat de vader van het gezin op de website van Gaslicht.com de “top 5 goedkoopste energiepakketten” bekijkt en de moeder een nieuw televisietoestel uit de doos haalt.

De klacht

Doordat de ouders niet reageren op de moedwillige vernieling door hun dochter en dit gedrag accepteren, wordt een zorgwekkend signaal afgegeven. Aan het gedrag van de dochter kan een verkeerd voorbeeld worden genomen. Op grond van het voorgaande acht klager de commercial in strijd met de goede smaak en het fatsoen en met het openbaar belang en de openbare orde.

Het verweer

Adverteerder heeft gemotiveerd verweer gevoerd. Op het verweer wordt ingegaan in het oordeel.

Het oordeel van de Commissie

Klager acht de commercial in de eerste plaats in strijd met de goede smaak en/of het fatsoen als bedoeld in artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Bij de toetsing van een reclame-uiting aan criteria als de goede smaak en/of het fatsoen stelt de Commissie zich terughoudend op, gelet op het subjectieve karakter van die criteria. De Commissie beoordeelt of de uiting naar de huidige maatschappelijke opvattingen de grenzen van het toelaatbare te buiten gaat.

Met inachtneming van voornoemde terughoudendheid is de Commissie van oordeel dat de bestreden televisiecommercial niet ontoelaatbaar is. Met de commercial wordt, aldus adverteerder, de boodschap overgebracht dat het niet jaarlijks overstappen op een andere energieleverancier een net zo vreemde vorm van geldverspilling is als het opzettelijk vernielen van de televisie. Naar het oordeel van de Commissie wordt in de commercial een duidelijk onrealistische situatie getoond, die door de gemiddelde consument als zodanig zal worden herkend. Door het absurde karakter van het getoonde gedrag van zowel het meisje als de ouders kan niet worden gezegd dat vernieling als geaccepteerd gedrag wordt gepresenteerd. Evenmin bestaat naar het oordeel van de Commissie gevaar voor navolging van het door de dochter vertoonde gedrag.

Het voorgaande houdt in dat de commercial ook niet in strijd met het openbaar belang en/of de openbare orde in de zin van artikel 3 NRC wordt geacht.

Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken