a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2007/1441/06.0441

Datum:

29-01-2007

Uitspraak:

bevestiging aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft een televisiereclame van MTV Networks B.V. met tag-on waarin verweerster wijst op het bestaan van de website www.videopinie.nl.
De uiting toont een man die gekleed is in een roze krokodillenpak en op straat staat met een sandwichbord met de tekst: “Geen geweld in clips!”
Er komen drie mannen aanlopen die zichtbaar uit zijn op geweld en misprijzend kijken naar deze roze figuur. Zij zeggen iets onverstaanbaars tegen elkaar, wisselen een blik van verstandhouding en geven de roze man een stomp tegen zijn achterhoofd waardoor hij op straat terecht komt en door een in volle vaart naderend VW-busje wordt aangereden.
Dan verschijnen de volgende teksten in beeld: ”Dat kan makkelijker”,
“Geef je mening over clips op videopinie.nl” en “videopnie.nl”.
In de tag-on ziet men de aangereden roze man op straat liggen en terwijl men het VW-busje in de verte ziet wegrijden, hoort men de man een (laatste) zucht slaken.
In beeld verschijnen dan weer eerder vermelde teksten.

De klacht

In de uiting wordt reclame gemaakt voor een website waarop men zijn mening kan geven over de inhoud van videoclips. De uiting drijft de spot met zichzelf omdat deze excessief geweld bevat dat geen enkel verband houdt met de inhoud van de uiting.
Gelet hierop acht klager de uiting in strijd met de goede smaak en het fatsoen, zeker nu deze wordt uitgezonden op zondagochtend om 11.30 uur.

Het verweer

In de eerste plaats stelt verweerster dat de uiting een redactionele promo is waarover niet de Commissie maar het Nicam en/of het Commissariaat van de Media bevoegd is te oordelen.
Voor zover nodig stelt verweerster dat de uiting duidelijk berust op fictie en overdrijving. De uiting bevat een humoristische oproep aan kijkers om hun mening te geven over geweld in videoclips. Het in de uiting getoonde geweld is derhalve functioneel. Volgens de classificatie van het Nicam valt de uiting in de categorie 6+, zodat deze de hele dag mag worden uitgezonden. Van strijd met de Nederlandse Reclame Code (NRC) is geen sprake.

Het oordeel van de Commissie (31 oktober 2006)

In de eerste plaats overweegt de Commissie dat de uiting een aanprijzing bevat van de door verweerster aangeboden dienst, hieruit bestaande dat zij een website heeft geopend, te weten www.videopinie.nl, waarop men zijn mening kan geven over (geweld in) videoclips. Gelet hierop is de uiting een reclame-uiting in de zin van artikel 1 van de NRC, ten aanzien waarvan de Commissie zich bevoegd acht deze aan de NRC te toetsen.

De Commissie vat klagers bezwaar aldus op dat hij de uiting in strijd acht met de goede smaak en het fatsoen voor zover deze wordt uitgezonden op tijdstippen dat ook jonge kinderen naar de televisie kijken.
Bij de beantwoording van de vraag of een reclame-uiting in strijd is met eerdergenoemde criteria stelt de Commissie zich terughoudend op, gelet op het subjectieve karakter daarvan. Met inachtneming van die terughoudendheid is de Commissie van oordeel dat in de onderhavige uiting de grens van het toelaatbare is overschreden. De beelden van een nietsvermoedende en niemand kwaad doende man, die gestoken is in een vooral kinderen aansprekend roze krokodillenpak, en die zonder enige aanleiding door drie mannen wordt aangevallen en vervolgens door een VW–busje wordt aangereden en levenloos op straat achterblijft, acht de Commissie voor jonge kinderen shockerend. Hen zal de strekking van de uiting ontgaan evenals het humoristische karakter daarvan.

Om die reden is de Commissie van oordeel dat de uiting in strijd is met de goede smaak voor zover deze wordt uitgezonden op tijdstippen dat ook jonge kinderen naar de televisie kijken en stelt zij voorwaarden aan het tijdstip van uitzending.

De beslissing

Op grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code voor zover deze wordt uitgezonden vóór 20.00 uur en beveelt zij verweerster aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

De grieven

Deze kunnen als volgt worden samengevat.

I.
Ten onrechte heeft de Commissie geoordeeld dat de uiting een aanprijzing bevat van een door MTV aangeboden dienst.
Het gaat om een redactionele promo, bedoeld om de kijkers op te roepen om naar de door MTV uitgezonden videoclips te kijken en hen in staat te stellen zich uit te laten over deze clips. Dit is in overeenstemming met de beleidsregels van het Commissariaat voor de Media, die een uitwerking vormen van de Mediawet.

II.
MTV kan zich niet vinden in het oordeel van de Commissie dat de promo in strijd is met de goede smaak en het fatsoen. Er is sprake van een duidelijk cartooneske uiting en de getoonde gebeurtenis zal door iedereen, jong en oud, als surrealistisch worden ervaren.

III.
Volgens het wetenschappelijke classificatiesysteem van het NICAM is de promo ingedeeld in de leeftijdscategorie 6+. Dit betekent dat de promo, volgens genoemd systeem, de hele dag mag worden uitgezonden.
De beslissing van de Commissie, op basis van een subjectief criterium als de goede smaak, ondermijnt in feite de legitimiteit van het classificatiesysteem van het NICAM en door deze beslissing bestaat er voor de omroepen rechtsonzekerheid.

Het oordeel van het College

Ten aanzien van de verschillende grieven overweegt het College het volgende.

Ad I.
Het College deelt het oordeel van de Commissie dat de gewraakte uiting moet worden aangemerkt als een aanprijzing van een door MTV aangeboden dienst, hierin bestaande dat MTV kijkers, door middel van de website videopinie.nl, de mogelijkheid biedt om hun mening te geven over (geweld in) videoclips.

Ad II.
Evenals de Commissie acht het College de uiting, gelet op het daarin getoonde geweld, in strijd met de goede smaak en het fatsoen, voorzover deze wordt uitgezonden op tijdstippen dat ook jonge kinderen naar de televisie kijken. De getoonde beelden zijn niet dermate ver verwijderd van de realiteit –zo gaan mensen bij gelegenheid wel verkleed over straat- dat onmiskenbaar is, in het bijzonder voor kinderen, dat deze niet de werkelijkheid weergeven.

Ad III.
Dat de onderhavige uiting volgens het classificatiesysteem van het NICAM is ingedeeld in de leeftijdscategorie 6+ en derhalve, volgens dat systeem, de hele dag mag worden uitgezonden, staat niet in de weg aan de bevoegdheid van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep om voorwaarden te stellen aan het tijdstip van uitzending van een televisiereclame.

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

De beslissing

Het College bevestigt de beslissing van de Commissie.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken