a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2012/00705

Datum:

21-08-2012

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een televisie-commercial voor de ‘Akupurian’ oorbel en ring.

 

Tegen het einde van de commercial verschijnt onder meer de volgende tekst in beeld:

“Akupurian

inclusief handleiding

en als u nu belt ontvangt u

de Akupurian helemaal GRATIS!”

Daaronder wordt de prijs genoemd van € 49,95 (+ verzendkosten).

 

Links boven de tekst staat een afbeelding van een digitale klok, die per seconde aftelt.

 

De klacht

 

Deze luidt – samengevat – als volgt.

 

Gesteld wordt dat men, wanneer men binnen 10 minuten belt, de Akupurian en de handleiding gratis krijgt. Toen klaagster het in de commercial getoonde betaalde telefoonnummer belde, bleek echter dat de medewerker die klaagster aan de lijn kreeg, niets van de actie af wist. Naar de mening van klaagster is sprake van misleidende reclame.

 

Het verweer

 

Het verweer luidt – samengevat – als volgt.

 

De klacht berust op een misverstand. Uit de mededelingen in de commercial blijkt dat de ring en de gids gratis zijn, wanneer men de oorbel bestelt. Voor de oorbel dient wel te worden betaald. De commercial is slechts drie keer uitgezonden en wordt niet meer vertoond.

 

Het oordeel van de Commissie

 

In de getoonde tekst wordt meegedeeld dat men ‘Akupurian’, wanneer men ‘nu’ belt, gratis krijgt. Door deze mededeling, in combinatie met de aftellende klok, kan naar het oordeel van de Commissie gemakkelijk de indruk ontstaan dat men, wanneer men binnen de op de klok getoonde tijd het genoemde telefoonnummer belt, de Akupurian oorbel – waar immers reclame voor wordt gemaakt – gratis ontvangt. Hierdoor is niet duidelijk wat de bedoeling is van de actie, te weten dat men, wanneer men de oorbel (tegen betaling) aanschaft, uitsluitend de ring en de handleiding hier gratis bij krijgt.

 

Gelet op het voorgaande is naar het oordeel van de Commissie de reclame voor de gemiddelde consument onduidelijk zoals bedoeld in artikel 8.2 aanhef van de Nederlandse Reclame Code. Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument door de reclame ertoe ge­bracht zou kunnen worden een besluit over een transactie te ne­men, dat hij anders niet zou hebben genomen.

 

De misleiding wordt door de overige mededelingen in de uiting onvoldoende weggenomen.

 

De beslissing

 

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken