a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2017/00816

Datum:

18-12-2017

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Vervoer

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft de door Sixt op 28 september 2017 per e-mail aan klager gezonden aanbieding in de vorm van een voucher waarop staat:

“Exclusief voor u: 10% KORTING*

Uw persoonlijke kortingscode: (…)

Nu verzilveren

+++SLECHTS VOOR KORTE TIJD +++ SLECHTS VOOR KORTE TIJD.”

Onder de voucher staat:

“Beste [naam klager],

Deze scherpe aanbieding mag je niet missen: 10% korting op je volgende huurauto!

Wees er snel bij en profiteer van 10% korting met jouw exclusieve kortingscode: (…).”

De asterisk in de voucher verwijst naar verderop staande, van toepassing zijnde voorwaarden.

 

De klacht

Klager heeft op 15 november 2017 via de website van Sixt een auto gehuurd in Spanje. Bij de reservering is echter geen gelegenheid gegeven de kortingscode in te vullen, waardoor klager niet de aangeboden korting van 10% op de autohuur heeft ontvangen. Desgevraagd is hem door Sixt meegedeeld dat de korting alleen geldt bij ‘standaard tarieven’ en dat daarvan bij de boeking in Spanje geen sprake is, gelet op de ruime beschikbaarheid van huurauto’s. Deze voorwaarden worden niet in de uiting vermeld en deze is daarom misleidend, aldus klager.

 

Het verweer

Namens Sixt is gemotiveerd verweer gevoerd. Voor zover relevant voor de beslissing wordt op het verweer ingegaan in het hiernavolgende oordeel.

 

Het oordeel van de Commissie

1. Klager maakt bezwaar tegen de hem per e-mail toegezonden uiting omdat daarin niet wordt vermeld dat de geadverteerde korting van 10% op de volgende autohuur alleen geldt voor standaardtarieven en niet in Spanje. Klager meent, zo begrijpt de Commissie, dat hem tijdens het boekingsproces niet de gelegenheid werd geboden om de kortingscode in te voeren omdat zijn boeking niet aan genoemde voorwaarden voldeed.

2. Deze klacht kan naar het oordeel van de Commissie niet slagen. Zij overweegt daartoe als volgt.

3. Door Sixt is aan de hand van afbeeldingen van het boekingsscherm voldoende aannemelijk gemaakt dat tijdens het boekingsproces gelegenheid wordt gegeven om de kortingscode in te vullen. In het boekingsformulier is een button opgenomen waarbij onder meer staat: “Wilt u een voucher inwisselen? Klik hier voor aanvullende gegevens”. Na het aanklikken van deze button kan de mogelijkheid “Ik wil graag vouchers inleveren” worden aangevinkt, waarbij ruimte is voor het invullen van het “vouchernummer”.

4. Verder heeft Sixt voldoende aannemelijk gemaakt dat de korting van 10% ook in Spanje geldt en niet alleen voor standaardtarieven, maar ook bij lagere tarieven. Dat bij klager de mening heeft postgevat dat voorwaarden voor de korting golden waarvan in werkelijkheid geen sprake was, is kennelijk het gevolg geweest van een misverstand tussen hem en de klantenservice van Sixt. Dit leidt echter niet tot het oordeel dat de uiting wegens het onvermeld blijven van bepaalde voorwaarden misleidend is.

5. Op grond van het voorgaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken