a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2007/07.0241

Datum:

20-06-2007

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft de volgende van Sanofi Pasteur MSD N.V. (hierna Sanofi) en Sanoma Uitgevers B.V. (hierna Sanoma) afkomstige reclame-uitingen:
a. de radiocommercial waarin Angela Groothuizen het volgende zegt:
“Hallo, ik ben Angela Groothuizen.
Vanaf het moment dat ik mijn dochter voor het eerst in mijn armen hield, wilde ik haar al beschermen. Beschermen tegen alles wat haar kwaad zou kunnen doen. Zoals baarmoederhalskanker.
Veel vrouwen denken dat baarmoederhalskanker erfelijk is. Dat klopt niet.
Baarmoederhalskanker wordt veroorzaakt door een virus. Het humaan papillomavirus.
Op jonge leeftijd kun je al geïnfecteerd raken met dit virus. Laat je hierover informeren.
Ga naar je huisarts of kijk op beschermjedochter.nl.”
Tot slot wordt door iemand anders gezegd:
“Deze voorlichting wordt u aangeboden door beschermjedochter.nl.”
b. het onder de aanhef “Gezond zijn én blijven” op pagina 53 van de Libelle, nummer 3 van 2007, geplaatste artikel met de kop “Nooit meer een uitstrijkje”, uitgegeven door Sanoma.

De klacht

De website www.beschermjedochter.nl blijkt, aldus de disclaimer, toe te behoren aan Sanofi, een farmaceutisch bedrijf dat het op recept verkrijgbare vaccin Gardasil op de markt brengt. Afgezien van het feit dat geen (publieks)reclame mag worden gemaakt voor een alleen op recept verkrijgbaar product, staat bovendien niet vast of het vaccin afdoende is. Ook de gevolgen van dit vaccin zijn nog niet bekend.
In deze reclame voor beschermjedochter.nl wordt met geen woord gerept over het vaccin. Voorts wordt ten onrechte angst gezaaid en wordt een aantal wetenswaardigheden niet vermeld. Zo blijkt de duur van de bescherming op dit moment niet bekend te zijn, zodat van “bescherm je dochter” nog geen sprake kan zijn. Bovendien blijkt dat het routinematige uitstrijkje nog steeds uitermate belangrijk is.
Het artikel in de Libelle, dat voor veel vrouwen een autoriteit is, is een verkapte reclame voor Gardasil. Daarin staat ten onrechte dat een uitstrijkje niet langer nodig is.

Het verweer

Sanofi:
Sanofi geeft door middel van de radio-reclame alsook via de website www.beschermjedochter.nl voorlichting over de oorzaken, de risico’s en de gevolgen van baarmoederhalskanker. Er wordt geen reclame gemaakt voor een geneesmiddel en er worden ook geen andere goederen, diensten of denkbeelden aangeprezen. Voor nadere informatie wordt verwezen naar de huisarts. Van het oproepen van angst is geen sprake. Ook op de website wordt uitsluitend voorlichting gegeven betreffende de volksgezondheid zonder dat direct of indirect naar een geneesmiddel wordt verwezen en deze voorlichting is niet in strijd met Europese en Nederlandse regelgeving. Anders dan klager veronderstelt, is de bescherming niet beperkt tot medicamenteuze behandeling maar vormt ook het bevolkingsonderzoek een belangrijke preventiemogelijkheid en kunnen condoomgebruik en beperking van wisselende contacten het risico op HPV-infectie en dus het ontstaan van baarmoederhalskanker verder verkleinen. Van ongeoorloofde publieksreclame voor een geneesmiddel of anderszins in strijd met de NRC handelen, is geen sprake. Het feit dat Sanofi het HPV-vaccin Gardasil op de markt brengt, doet aan het vorenstaande niet af. Onduidelijk is wat klager beoogt met het overleggen van een webpagina van de website www.gardasil.nl en een overzicht van de zoekresultaten van Google indien gezocht wordt op de naam Gardasil.
Bepalend is dat in de radio-reclame op geen enkele wijze verwezen wordt naar Gardasil.

Sanoma:
Afgezien van het feit dat de klacht uitsluitend gericht is tegen verweerder sub I, is het bewuste artikel onderdeel van een redactioneel, puur informatief artikel waarin allerlei recente ontwikkelingen op medisch gebied staan. De uiting is geen reclame-uiting, zodat de klacht dient te worden afgewezen.

De repliek

Ad Sanofi:
Ingevolge artikel 7 NRC kan de enkele vermelding van de naam al betekenen dat sprake is van een reclame en op de website staat een disclaimer waarbij Sanofi nadrukkelijk en meerdere malen wordt vermeld. Alleen al de titel van de website speelt in op angst. Het hebben van het HPV-virus hoeft echter helemaal niet te leiden tot kanker en/of een slechte afloop daarvan.
Voorts is sprake van strijd met artikel 10 NRC. Door de gekozen presentatie www.beschermjedochter.nl, in plaats van een neutralere aanduiding als www.baarmoederhalskanker.nl, is de uiting niet als reclame herkenbaar en zet men in op directe beïnvloeding van de consument. Daardoor is voorts sprake van indirecte verkoop. Met Angela Groothuizen als boegbeeld heeft verweerder gekozen voor iemand met gezag en vertrouwen op grond van haar eerdere meer medisch getinte programma’s, als bedoeld in artikel 10 NRC.
Ook zijn de uitingen niet voorzien van een stempel van de KOAG en de KAG.
Verweerder stelt dat sprake is van voorlichting doch deze ‘voorlichting’ wordt gegeven door een verkeerde partij, nl. een commercieel belanghebbende partij. Voor zover er sprake is van voorlichting via www.beschermjedochter.nl is geen sprake van een maatschappelijk breed initiatief door onder meer VROM of andere gezondheidsinstellingen. Daarnaast is de ‘voorlichting’ niet compleet. De belangrijkste alternatieven worden zeer karig belicht. Er is sprake van ongeoorloofde beïnvloeding van consumenten in de vorm van indirecte reclame-uitingen via www.beschermjedochter.nl.

Ad Sanoma:
Aangezien de merknaam is vermeld is er sprake van reclame. Afgezien van het feit dat dergelijke artikelen niet in damesbladen thuis horen, krijgt men de indruk dat men kennis van gezondheidszaken heeft, terwijl dat niet het geval is.

Mondelinge behandeling

Partijen hebben hun standpunt nader toegelicht en legden pleitaantekeningen over.

Het oordeel van de Commissie

De Commissie heeft met betrekking tot de verschillende uitingen het volgende overwogen.

Ad a. De radio-reclame.
In deze uiting vertelt Angela Groothuizen -zelf moeder van een dochter die ze wil beschermen tegen alles wat haar kwaad zou kunnen doen- dat baarmoederhalskanker niet erfelijk is maar veroorzaakt wordt door een virus, waarmee meisjes al op jonge leeftijd geïnfecteerd kunnen raken. Voor meer informatie verwijst zij naar de huisarts of naar beschermjedochter.nl. In de uiting wordt geen geneesmiddel genoemd noch bevat de uiting een verwijzing naar een geneesmiddel. Voor meer informatie wordt slechts verwezen naar de huisarts of naar www.beschermjedochter.nl. De uiting is louter informatief. Ook de website bevat geen verwijzing naar een geneesmiddel. Slechts wordt aangeraden de huisarts te raadplegen. Het feit dat de website, waarnaar in de radioreclame wordt verwezen, blijkens de disclaimer toebehoort aan Sanofi leidt niet tot het oordeel dat de uiting een reclame-uiting is voor een van verweerder sub I afkomstig geneesmiddel. Dat Sanofi producent is van het vaccin Gardasil doet aan het vorenstaande niet af.

Ad b. Het artikel in de Libelle.
Deze uiting maakt deel uit van een rubriek waarin informatie over verschillende aan gezondheid gerelateerde onderwerpen staat. Om die reden is deze uiting een redactionele uiting die de Commissie niet bevoegd is aan de NRC te toetsen. Dat daarin het vaccin Gardasil wordt genoemd, leidt niet tot een ander oordeel.

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken