a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2007/07.0605A

Datum:

04-12-2007

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft een televisiecommercial van Stichting Voedingscentrum Nederland, waarin een kip in een witte omgeving is te zien terwijl een voice-over het volgende zegt:
“Als een kip kon kiezen koos ze een leven met veel ruimte en daglicht. Maar ja, een kip kan niet kiezen. Jij wel! Elke keer als je kip koopt.” De commercial wordt afgesloten met: “Kijk op Voedingscentrum.nl. Eerlijk over eten.”

De klacht

De uiting, waarin consumenten worden aangespoord scharrelvlees te kopen, is misleidend, omdat daarin menselijke eigenschappen worden toegeschreven aan een kip. Bovendien hebben Australische onderzoekers aangetoond dat scharrelkippen evenveel stress- en angsthormonen aanmaken als legbatterijkippen. De misleiding is des te kwalijker, omdat het Voedingscentrum een overheidsinstantie is waarvan een weloverwogen advies mag worden verwacht.

Het verweer

Met de campagne Voedselkwaliteit, waarvan de bestreden uiting deel uitmaakt, wil het Voedingscentrum consumenten informatie bieden over de herkomst van vlees en een bewuste keuze mogelijk maken. De uiting spoort niet aan tot het kopen van scharrelvlees. Er wordt geen voorkeur uitgesproken voor een bepaald houderijsysteem of keurmerk. Om die reden is in de uiting gekozen voor een neutrale (witte) omgeving waarin de kip is te zien.

Het Voedingscentrum gaat uit van wetenschappelijke informatie van onder andere de Animal Sciences Group en het Landbouw Economisch Instituut (LEI) van de Universiteit Wageningen, die onderzoeken hebben gedaan naar diverse houderijsystemen en de effecten daarvan op dieren. Adverteerster heeft de conclusie uit het rapport “Verantwoorde en communiceerbare argumenten bij biologische producten: dierenwelzijn” van M. Ruis en J.B. Pinxterhuis overgelegd. Daaruit blijkt dat daglicht een positief effect heeft op natuurlijk gedrag en stofwisseling van pluimvee en kippen minder angstig maakt. Adverteerster verwijst voorts naar het advies van het Wetenschappelijk Comité voor de gezondheid en het welzijn van dieren, waarin vanuit dierenwelzijnsoogpunt wordt aanbevolen een maximum aantal kippen per vierkante meter te houden.
Het Australische onderzoek waarnaar klager verwijst heeft betrekking op leghennen en niet op vleeskippen.

Het Voedingscentrum is een onafhankelijke organisatie die wordt gefinancierd door de Nederlandse overheid.

Het oordeel van de Commissie

Naar het oordeel van de Commissie is geen sprake van misleidende reclame. In de uiting wordt de consument gewezen op de mogelijkheid om bij het kopen van kippenvlees rekening te houden met de herkomst van het vlees, waarbij voor het welzijn van de kippen voldoende ruimte en daglicht een belangrijke rol spelen. De Commissie acht op grond van het door adverteerster overgelegde beknopte onderzoek voldoende aannemelijk geworden, dat in de uiting de gangbare wetenschappelijke standpunten ten aanzien van dierenwelzijn zijn verwoord. Het door klager aangevoerde Australische onderzoeksresultaat maakt dit niet anders, nu dit onderzoek betrekking blijkt te hebben op leghennen en niet op vleeskippen waarop in de uiting wordt gedoeld.

De beslissing

Gelet op het vorenstaande wijst de Commissie de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken