a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2007/1438/06.0353

Datum:

21-02-2007

Uitspraak:

bevestiging aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft de advertentie van ApriOri Reizen B.V. in de Volkskrant van 8 juli 2006, met de aanhef
“Health Holidays
ApriOri’s spectaculaire gezondheids-verbetering.
Bewegen met sapreiniging geeft fantastisch resultaat!”.

De klacht

In de uiting worden medische claims gebezigd waardoor deze in strijd is met de artikelen 19 en 20 van de Warenwet. Sappen zijn voeding en geen geneesmiddelen en bij de aanprijzing daarvan worden, in strijd met de Warenwet, medische claims gebezigd, zoals de mededeling dat hoge bloeddruk, diabetes 2, ME, RSI, COPD, migraine en burn-out verminderen of verdwijnen.
Ook acht klaagster de uiting misleidend omdat er geen aanwijzingen zijn dat het drinken van verse rauwe sappen gedurende één of twee weken de (bloed)vaten reinigt waardoor de algehele doorbloeding verbetert en de eerdergenoemde klachten en ziektes verminderen of verdwijnen.
Voorts betwijfelt klaagster of zonder honger het in de uiting genoemde gewichtsverlies binnen de daarbij genoemde termijn mogelijk is.

Het verweer

Adverteerster stelt -kort samengevat- dat het aangeprezen sapreinigen/bewegen-concept, dat sinds 1991 in praktijk wordt gebracht, het in de uiting genoemde resultaat heeft.

Mondelinge behandeling

De heer Ligthart handhaaft het standpunt van adverteerster en licht dit uitgebreid nader toe.

Het oordeel van de Commissie (3 oktober 2006)

Sappen zijn voedingsmiddelen die voor orale nuttiging zijn bestemd en daarop is de Warenwet van toepassing. Ingevolge artikel 20 lid 2 onder a van de Warenwet is er verboden eet- of drinkwaar aan te prijzen met gebruikmaking van vermeldingen of voorstellingen die aan de waar eigenschappen toeschrijven inzake het voorkomen, behandelen of genezen van een ziekte van de mens, of die toespelingen maken op zodanige eigenschappen. Nu in de gewraakte uiting wordt gezegd dat verse rauwe sappen tot gevolg hebben dat organen weer beter functioneren en “klachten en ziektes die daarmee in verband staan, verminderen of verdwijnen, o.a. hoge bloeddruk, diabetes 2, ME, RSI, COPD, migraine, burn-out, e.d.”, is de uiting in strijd met eerdergenoemde bepaling en derhalve in strijd met artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code.

Voorts heeft adverteerster niet aannemelijk gemaakt dat de sapreiniging de effecten heeft die daaraan in de uiting worden toegeschreven. Adverteersters mededeling dat de praktijk heeft uitgewezen dat sapreiniging de in de uiting genoemde effecten hee, vormt geen dan wel onvoldoende bewijs. Gelet op het vorenstaande acht de Commissie de uiting tevens misleidend.

De beslissing

Op grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met de artikelen 2 en 7 van de Nederlandse Reclame Code en beveelt zij adverteerster aan niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.


Regeling:

artikelen 2 en 7 NRC

De grieven

Deze kunnen als volgt worden samengevat.

I.
Ten onrechte heeft de Commissie de uiting in strijd bevonden met artikel 20 lid 2 onder a Warenwet.
In de advertentie wordt geen waar aangeprezen, maar een gezondheidsprogramma, inhoudende een combinatie van bewegen en het nuttigen van sappen van fruit en groente.

II.
Van misleiding is geen sprake.
Geen van de duizenden deelnemers heeft ooit geklaagd over het gezondheidsprogramma van Health Holidays.
Als enige voeding krijgen deelnemers 3 x daags een glas sap plus een eetlepel koud geperste olijfolie. Vrijwel niemand heeft na deze voeding honger. Met een 3 x daagse fikse lichamelijke inspanning wordt de conditie van de deelnemers in korte tijd sterk verbeterd. Ook valt men af. Vers geperste sappen blijken een zodanig vaatreinigend effect te hebben, dat zich zelfs binnen enkele dagen velerlei gezondheidsverbeteringen voordoen. Deelnemers ondervinden zulke goede resultaten, dat het percentage “herhalers” bijzonder hoog ligt.
ApriOri legt verklaringen over van diverse deelnemers aan het programma.

Het antwoord in appel

De grieven zijn gemotiveerd weersproken.

De repliek

ApriOri stelt onder meer dat voor zover Health Holidays niet zal leiden tot herstel van de in de advertentie genoemde ziekten en klachten, de deelnemer zich altijd veel beter zal voelen.

De dupliek

Naar de mening van Prins ontbreekt elk bewijs dat het programma ervoor zorgt dat “hoge bloeddruk, diabetes2, ME, RSI, COPD, migraine, burnout e.d.” verdwijnen of verminderen. Dat men zich beter voelt na twee weken vakantie in een middellandszeeklimaat is best aannemelijk, maar niet is gebleken dat door medici is vastgesteld dat hoge bloeddruk etc. verdwenen of verminderd waren.

De mondelinge behandeling

De heer Ligthart licht zijn standpunt mondeling toe. Vervolgens zetten de hiervoor onder punt 1 genoemde heren en dames uiteen dat zij -kort samengevat- zeer goede ervaringen hebben met Health Holidays. Kern van hun verklaringen is dat zij door het volgen van het programma zijn afgevallen en zich daardoor (veel) beter zijn gaan voelen.

Het oordeel van het College

Ten aanzien van de grieven overweegt het College het volgende.

Het feit dat in de gewraakte advertentie een programma wordt aangeprezen, bestaande uit zowel bewegen als het nuttigen van sappen laat onverlet dat in de advertentie op prominente wijze drinkwaren worden aangeprezen als bedoeld in artikel 20 lid 2 sub a van de Warenwet. Vervolgens wordt van vorenbedoelde sappen in de advertentie gezegd: “Verse, rauwe sappen reinigen vaten waardoor algehele doorbloeding sterk verbetert. Organen gaan dan weer beter functioneren en klachten en ziektes die daarmee in verband staan verminderen of verdwijnen, o.a. hoge bloeddruk, diabetes 2, ME, RSI, COPD, migraine, burnout, e.d.”.

Nu aldus drinkwaren worden aangeprezen met gebruikmaking van vermeldingen of voorstellingen, die aan de waar eigenschappen toeschrijven inzake het behandelen of genezen van een ziekte van de mens, of die toespelingen maken op zodanige eigenschappen, wordt gehandeld in strijd met artikel 20 lid 2 sub a Warenwet, hetgeen in strijd is met artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code. Het College onderschrijft mitsdien het oordeel van de Commissie.

Onder deze omstandigheden behoeft de tweede grief geen bespreking meer.

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

De beslissing

Het College bevestigt de beslissing van de Commissie, met wijziging van gronden.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken