a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/07.0694

Datum:

18-02-2008

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft twee tag-on’s en vijf radioreclames van Lucas Bols, waarin heel snel verschillende situaties worden beschreven waarin respectievelijk een klusjesman, verhuizers, een schilder, een bewaker en een glaszetter, onmiddellijk stoppen met werken en laten vallen wat zij in hun hand hebben, als ze ontdekken dat “de vijf weer in de klok” zit. De uitingen eindigen met de mededeling dat met het werk wordt gestopt omdat is ontdekt “dat de vijf weer in de klok zit” en de betrokkene “direct gaat ontspannen met een ijskoude Hartevelt. Vijf in de klok? Tijd voor een slok. Hartevelt, mannen onder elkaar”.

De klacht

De uitingen zijn onverantwoord omdat daarin sprake is van het stimuleren van drankgebruik onder werktijd en voordat men gaat rijden. Hierdoor zijn de uitingen in strijd met de artikelen 5 (goede smaak en/of fatsoen), 6 (positief lichamelijk effect), 12 (teken van volwassenheid),14 (aanzetten tot risicovol gedrag), 22 en 23 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RVA).

Het verweer

Door aan te haken bij de uitdrukking ‘geen alcohol voordat er een vijf in de klok zit’ wordt tot uitdrukking gebracht dat men pas na vijf uur, dus nà het werk, met een Hartevelt mag ontspannen. Men zal begrijpen dat indien men nog naar huis moet rijden, alcohol maar met mate mag worden genuttigd. Van strijd met artikel 5 RVA is geen sprake.
Nergens wordt beweerd of gesuggereerd dat het drinken van Hartevelt de gezondheid bevordert of dat men daardoor betere lichamelijke /geestelijke prestaties zou leveren.
De verwijzing in de tag-on naar ‘echte mannen’ betekent niet dat de uiting in strijd is met artikel 12 RVA.
Doordat in de uitingen duidelijk sprake is van een grap wordt daarin niet tot risicovol gedrag aangezet.
Uit het uitzendschema, waarvan adverteerder een exemplaar overlegt, blijkt dat de uitingen niet zijn gericht op minderjarigen en dat van strijd met artikel 22 RVA geen sprake is. Aangezien de uitingen ook niet zijn uitgezonden op een jongerenzender is evenmin sprake van strijd met artikel 23 RVA.

Het oordeel van de Commissie

Van het feit dat en de wijze waarop Hartevelt in de uitingen wordt aangeprezen kan niet worden geoordeeld dat in de uitingen overmatige of anderszins onverantwoorde consumptie van alcoholhoudende drank wordt gestimuleerd.

Bij de beantwoording van de vraag of een reclame-uiting in strijd is met de goede smaak en/of het fatsoen stelt de Commissie zich terughoudend op, gezien het subjectieve karakter van deze criteria. Met inachtneming daarvan kan niet worden geoordeeld dat de grens van het toelaatbare is overschreden, aangezien de uitingen vanwege de uiterst gedetailleerde beschrijving van de verschillende situaties, de dictie en de snelheid waarmee de tekst wordt uitgesproken duidelijk humoristisch zijn bedoeld.
In de uitingen wordt niet gesteld of gesuggereerd dat de consumptie van Hartevelt een positief lichamelijk effect zou hebben noch dat het drinken daarvan een teken van volwassenheid zou zijn, zodat van strijd met het bepaalde in de artikelen 6 en 12 RVA geen sprake is.
Omdat de uitingen, zoals hierboven overwogen, duidelijk humoristisch zijn bedoeld, kan niet worden geoordeeld dat zij tot risicovol gedrag zouden aanzetten.
Uit het door adverteerder overgelegde uitzendschema en het verslag van het door Intomart GfK verrichte onderzoek naar onder meer radiozenders die op basis van de luistercijfers zijn aan te merken als jongerenzender, is niet gebleken dat reclame is gemaakt in strijd met de artikelen 22 en/of 23 RVA.

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken