a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/08.0026B

Datum:

25-03-2008

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft een televisiereclame van CanalDigitaal BV, waarin een man met een regenjas bij een huis aanbelt en vraagt: “klopt het dat u niet betaalt voor kabeltelevisie?”. Als de bewoner dit bevestigt, springen er twee mannen met bivakmutsen tevoorschijn die achter de bewoner aan het huis in rennen en hem tegen een tafel aangedrukt houden.
De man met de regenjas heeft inmiddels geconstateerd dat de bewoner alle zenders ontvangt en vraagt hoe dat kan. De bewoner legt uit dat hij een schotel en een Canal Digital abonnement heeft en dat dit goedkoper is dan de kabel. De man met de regenjas zegt aan het eind van de uiting: “Sorry voor de rotzooi, én de gebroken vaas”. Als de bewoner niet begrijpend reageert omdat de vaas (nog) niet kapot is, stoot de man met de regenjas de vaas alsnog om.

De klacht

Er wordt in de uiting geweld gebruikt door gemaskerde mannen en een vaas wordt kapot gegooid. In een tijd waarin steeds meer (oudere) mensen thuis worden overvallen, hoort deze uiting niet op televisie. Om die reden is de uiting smakeloos en bedreigend en in strijd met de artikelen 2, 3 (openbare orde), 4 (gezondheid van de bewoner), en 6 (De suggestie wordt gewekt dat men gevaar loopt indien men niet voor kabeltelevisie betaalt.) van de Nederlandse Reclame Code (NRC).

Het verweer

Over smaak valt niet te twisten.
De uiting is evident ‘over the top’ en humoristisch bedoeld. De man met de regenjas is duidelijk een karikatuur van een detective, heeft een komische gelaatsuitdrukking en acteert overdreven. De scène ontwikkelt zich niet bedreigend of beangstigend, ook niet wanneer de bewoner even in de houdgreep wordt genomen. De humor blijft de boventoon voeren.
Het is voor een ieder duidelijk dat de situatie bezijden de realiteit is. Het valt niet te verwachten dat de kijker zal denken dat sprake is van normale omgangsvormen. De uiting zet niet aan tot geweld of vandalisme, noch rechtvaardigt deze het gebruik van geweld.
Angst wordt niet opgeroepen om de kijker over te halen een abonnement af te sluiten bij adverteerder.

De repliek

Klager handhaaft zijn standpunt en is van mening dat adverteerder kennelijk niet van plan is om zich in te leven in de talloze slachtoffers van overvallen.

De mondelinge behandeling

Adverteerder licht toe dat men de man met de regenjas niet serieus kan nemen. De uiting is duidelijk humoristisch bedoeld. Er zijn vele andere reclames waarin humor en enig geweld samengaan.
De uiting bevat geen excessieve beelden.
Er zijn bij elke reclame mensen die door een persoonlijke slechte ervaring moeite hebben met die reclame.

Het oordeel van de Commissie

Bij de beantwoording van de vraag of een reclame-uiting in strijd is met de goede smaak en/of het fatsoen, stelt de Commissie zich terughoudend op, gelet op het subjectieve karakter van deze criteria. Met betrekking tot de onderhavige uiting, acht de Commissie de grenzen van hetgeen toelaatbaar moet worden geacht niet overschreden. Zij overweegt daartoe dat de uiting duidelijk absurdistisch is, humoristisch is bedoeld en geen beelden bevat die schokkend zijn. De Commissie heeft er begrip voor dat er mensen zijn die de uiting niet waarderen, maar dit leidt niet tot een ander oordeel.

De Commissie acht de uiting ook niet van dien aard dat deze in strijd met de openbare orde is of
een bedreiging inhoudt voor de lichamelijke volksgezondheid.

De uiting appelleert niet aan angstgevoelens als bedoeld in artikel 6 NRC, aangezien in de uiting angst niet wordt opgeroepen als middel om de kijker over te halen om bijvoorbeeld een bepaald product te kopen.

De beslissing


De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken