a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/08.0237

Datum:

03-07-2008

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Santesa BV maakt in een folder en op een website reclame voor het voedingssupplement “Echte groentenvitamines voor kinderen” dat zij onder het merk “De Sterke Beer” op de markt brengt. In de folder staat onder meer: “De Sterke Beer is een voedingssupplementenmerk voor kinderen die ervoor zorgt dat ze net een beetje meer krijgen, en zo sterk en gezond kunnen worden. Met deze zachte gompastilles geeft u uw kind de aanvulling op de voeding die het dagelijks nodig heeft.”
Op de website maakt adverteerder voorts reclame voor het voedingssupplement “Multivitamine”. Volgens de informatie op de website en de verpakking bevat 1 gompastille 50% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamines en bevat het product geen kunstmatige kleurstoffen. Het product is gezoet met zoetstoffen.

De klacht

De folder voor het product groentenvitamines is misleidend, omdat door de meervoudsvorm de indruk wordt gewekt dat er meerdere vitamines in het product zitten. Het voedingssupplement bevat naast vitamine C geen andere vitamines.
De mededelingen over het product Multivitamine zijn misleidend, omdat het product slechts 9 van de 14 vitamines bevat. De opmerking “vrij van kunstmatige kleurstoffen” is misleidend, omdat bij de toegevoegde zoetstoffen niet staat dat ook deze stoffen kunstmatig zijn. De kunstmatige zoetstoffen zijn mogelijk schadelijk voor de gezondheid.

Het verweer

Ten aanzien van de groentenvitamines is het volgens adverteerder voor de gemiddelde consument voldoende duidelijk dat men met een pastille van 2 gram geen groenteportie van 160 gram kan vervangen. De pastille bestaat voor het grootste gedeelte uit groente-extracten. Groenten bevatten van nature vitamines.
De Multivitaminepastilles bevatten Aspartaam en Acesulfaam. Dit zijn zoetstoffen die zijn goedgekeurd door de Europese Commissie, de Nederlandse Gezondheidsraad en het Nederlandse Voedings-centrum goedgekeurde zoetstoffen.

Het oordeel van de Commissie

Ten aanzien van het product groentenvitamines blijkt uit de ingrediëntenspecificatie niet dat dit product naast vitamine C ook andere vitamines bevat. Wel voert adverteerder aan dat groenten van nature vitamines en andere stoffen bevatten, zodat men volgens adverteerder terecht kan spreken van groentenvitamines. Omdat de hoeveelheid vitamines in extracten fluctueert, heeft adverteerder ervoor gekozen de vitaminedeclaratie weg te laten. De Commissie is van oordeel dat uit dit betoog van adverteerder onvoldoende volgt dat het onderhavige product naast vitamine C ook andere vitamines bevat. Gelet op de bewerking die de groenten hebben ondergaan voordat zij tot pastilles zijn verwerkt, kan niet zonder meer worden aangenomen dat de oorspronkelijke vitamines behouden zijn gebleven. Het lag dan ook op de weg van adverteerder om aan te tonen dat de pastilles ook andere vitamines bevatten dan vitamine C. Nu adverteerder hierover geen nadere gegevens heeft verschaft, heeft hij onvoldoende aannemelijk gemaakt dat het product meer dan één vitamine bevat. De voor het product gebruikte meervoudsvorm “vitamines” dient dan ook onjuist te worden geacht. Adverteerder heeft aldus onjuiste informatie verstrekt over de voornaamste kenmerken van het product als bedoeld onder b van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (nieuw). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Daarbij gaat de Commissie ervan uit dat de gemiddelde consument die het product koopt op grond van de reclame-uiting meent daarmee aan zijn kind bij wijze van aanvulling op de voeding de vitamines te geven die van nature in groente voorkomen. Blijkens het voorgaande is de uiting in dat opzicht misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code (nieuw).

De mededelingen over het product Multivitamine acht de Commissie daarentegen niet misleidend. Adverteerder pretendeert niet dat met dit product volledig in de vitaminebehoefte van een kind kan worden voorzien. Evenmin acht de Commissie het misleidend dat adverteerder zegt dat het product vrij van kunstmatige kleurstoffen is zonder bij de zoetstoffen te zeggen dat ook deze kunstmatig zijn. Naar het oordeel van de Commissie zal de gemiddelde consument zich hierdoor niet laten misleiden, nu de term “zoetstof” voldoende informatie biedt. In zoverre kan de klacht derhalve niet slagen.

De beslissing


Op grond van hetgeen in onderdeel 1 is overwogen, acht de Commissie de daar bedoelde reclame-uiting (“groentevitamines”) in strijd met het bepaalde in artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code (nieuw). Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.
Voor het overige wijst de Commissie de klacht af.


Regeling:

artikel 7 NRC

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken