a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/08.0257

Datum:

12-08-2008

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft een televisiecommercial waarin Dextro Energy wordt aangeprezen. Er wordt een jongetje in een klaslokaal getoond dat met een pakje Dextro Energy in zijn hand een som oplost waarvoor hij eerst het schoolbord volschrijft en dan op de muur verder schrijft. Vervolgens is een op een handdoek gelegen pakje Dextro te zien en een tennisser die hard serveert. Tijdens deze beelden zegt een voice-over: “Alert en geconcentreerd. Dextro Energy voor een beter concentratie- en prestatievermogen. Wordt direct in het bloed opgenomen en geeft onmiddellijk nieuwe energie. Dextro Energy.”

De klacht

Door de combinatie van het beeld van het jongetje dat een ingewikkelde som oplost en de uitgesproken tekst wordt gesuggereerd dat het gebruik van Dextro druivensuikertabletten de leerprestaties van kinderen verbetert. Een kind heeft naast gezonde voeding geen supplement als Dextro Energy nodig. De uiting is misleidend.

Het verweer

In de spot wordt niet gesuggereerd dat Dextro druivensuikertabletten als vervanging van gezonde voeding kunnen dienen of de intelligentie, de kennis of de schoolprestaties bevorderen. In tekst en beeld wordt duidelijk gemaakt dat Dextro Energy door de directe opname in het bloed meteen nieuwe energie geeft en zo het concentratie- en prestatievermogen ten goede kan komen. Dat het aangeprezen product deze werking heeft, is aangetoond in de door adverteerder overgelegde presentaties met aanvullend wetenschappelijk commentaar.

De repliek

Klager handhaaft haar standpunt en voegt daaraan toe de juistheid van de door adverteerder bijgevoegde studies naar de werking van Dextro Energy niet in twijfel te trekken.

De dupliek

Adverteerder handhaaft het eerder ingenomen standpunt en licht dat nader toe.

Voor zover de uiting wordt getoetst aan de Code voor Zoetwaren (CVZ) en de Reclamecode voor voedingsmiddelen (RVV) is adverteerder van mening dat artikel 4 CVZ en artikel 6 RVV niet van toepassing zijn. Indien noodzakelijk zal adverteerder het in artikel 6 CVZ bedoelde symbool in de reclamespot opnemen.

Het oordeel van de Commissie

In de uiting wordt gesteld dat Dextro Energy het concentratie- en prestatievermogen verbetert, direct in het bloed wordt opgenomen en onmiddellijk nieuwe energie geeft. Niet is bestreden dat het aangeprezen product de werking heeft die daaraan in de uiting wordt toegeschreven.
Het bezwaar betreft de door de combinatie van de tekst met het beeld van een jongetje dat een ingewikkelde som oplost gewekte suggestie, dat de leerprestaties van kinderen door het gebruik van Dextro druivensuikertabletten zouden verbeteren.
Dit bezwaar dient te worden afgewezen. Naar het oordeel van de Commissie wordt het beeld geschetst dat het jongetje dankzij Dextro Energy voldoende concentratie en energie heeft om een overdreven lange som tot een goed einde te brengen. Een algemene verbetering van leerprestaties door het gebruik van Dextro Energy wordt in de uiting niet geclaimd of gesuggereerd.

De Commissie heeft de uiting ambtshalve getoetst aan de Code voor Zoetwaren en de Reclamecode voor voedingsmiddelen.

Dextro Energy kan worden beschouwd als een voedingsmiddel in de zin van de RVV, zoals omschreven in de Algemene bepalingen sub a: alle industrieel bereide, veelal verpakte, eet- en drinkwaren die zijn bestemd voor gebruik door de consument.
Volgens de aanhef van de CVZ worden als zoetwaren in de zin van de CVZ aangemerkt alle niet tot de normale maaltijdstructuur behorende voedings- en genotmiddelen, welke wegens hun door enkelvoudige voedingskoolhydraten (te weten (..) glucose (..)) bepaalde zoete smaak in het bijzonder tussen de maaltijden plegen te worden geconsumeerd. Door adverteerder is -niet weersproken- gesteld dat Dextro Energy geheel uit dextrose bestaat. Blijkens het door adverteerder overgelegde rapport “Dextrose in nutrition”(pag. 4,eerste zin) is dextrose een ander woord voor glucose.

In de eerste plaats heeft de Commissie beoordeeld of in de uiting sprake is van het tonen van overmatige consumptie van een voedingsmiddel (artikel 6 RVV) danwel het leggen van een verband tussen de consumptie van zoetwaren en gezondheid (artikel 4 CVZ). Van overtreding van het bepaalde in de genoemde artikelen is niet gebleken.

Voorts heeft de Commissie de uiting getoetst aan artikel 6 CVZ, waarin is bepaald dat televisiereclame voor zoetwaren een door de Commissie vastgestelde, gestileerde afbeelding van een tandenborstel zal tonen op een van de in artikel 6 CVZ omschreven wijzen. Nu tijdens de uitzending van de uiting geen afbeelding van een tandenborstel wordt getoond, is sprake van strijd met artikel 6 CVZ.

De beslissing

Gelet op het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 6 CVZ. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.
Voor het overige wijst de Commissie de klacht af.


Regeling:

Art. 6 CVZ

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken